Minister: Hvis der er fejl i dab-svar skal de rettes

Radio24syv er utilfreds med svar fra nævn angående dab-udbuddet. Kulturminister håber på snarlig afklaring.

Hvis der er noget ukorrekt eller forkert i de svar, som Radio- og tv-nævnet har givet de tre radiostationer, som bød på dab-kanalen, skal de rettes. Det mener kulturminister Rasmus Prehn (S). Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Radio- og tv-nævnet gav fredag svar på en byge af spørgsmål fra dem, der havde budt på den kommende dab-radiokanal.

Spørgsmålene blev sendt, efter at nævnet valgte at tildele ungdomskanalen Radio Loud sendetilladelsen.

Og det er vigtigt, at de i alt 86 spørgsmål fra Radio24syv, Radio Loud og DK4 Radio er ordentligt besvaret. Det mener kulturminister Rasmus Prehn (S).

»Jeg håber inderligt, at alle parter bakker op om, at vi i fællesskab får håndteret denne sag korrekt. Er noget ukorrekt eller forkert besvaret, så skal det påpeges og udbedres. Ingen tvivl om det.«

»Men jeg kan i sagens natur ikke gøre noget ved, hvis spørgerne ikke har fået netop det svar, de håbede på,« siger han i en mail til Ritzau.

En af spørgerne, Radio24syv, var absolut ikke tilfreds med svarene på de 66 spørgsmål, som den havde stillet.

Radioens tidligere øverste direktør, Jørgen Ramskov, sagde fredag eftermiddag, at han ikke mente, at kanalen var blevet taget alvorligt.

»Jeg kan ikke finde et eneste konkret svar på de spørgsmål, vi har stillet, så vores spørgsmål har været rent tidsspild,« sagde han.

Kulturministeren påpeger i sin mail, at debatten om processen med dab-udbuddet langtfra er ovre.

En række politikere har stillet spørgsmål til Radio- og tv-nævnet, og tirsdag er ordførerne på området indkaldt til møde med nævnet om forløbet.

»Jeg har hele vejen igennem forsøgt at håndtere sagen med åbenhed og ønsket om, at vi håndterer det korrekt. Derfor fortsætter vi også processen, frem til alle spørgsmål er besvaret,« skriver Rasmus Prehn.

Han tilføjer, at han håber, at mødet tirsdag bliver konstruktivt og giver alle den nødvendige afklaring i sagen.

Radio24syvs sendetilladelse udløb natten til fredag. Radioen sendte for første gang i 2011 og nåede således at sende licensfinansieret radio i otte år.

/ritzau/