Midt i betændt pilotstrid: SAS vil »tvinge« leverandører til forhandlingsbordet

Det kriseramte luftfartsselskab vil udnytte konkursbeskyttelse i USA til at tvinge leasinggiganter til forhandlingsbordet. Det skal ske for at nedbringe udgifterne ned.

SAS vil have leasingselskaber til at nedsætte prisen for leje af fly. Annika Byrde/NTB/Ritzau Scanpix

Alt imens SAS aflyser afgange i massevis som følge af den omfattende pilotstrejke, indleder det skandinaviske luftfartsselskab nu et nyt opgør.

Den norske koncerndirektør, Kjetil Håbjørg, siger således til nyhedsmediet E24, at man vil »tvinge kreditorer og leasingselskaber til forhandlingsbordet«.

Det kan lade sig gøre, fordi SAS har fået grønt lys til at indlede en rekonstruktion af selskabet i USA under konkursbeskyttelse i en såkaldt chapter 11-proces.

Ifølge Kjetil Håbjørg er det især de store leasingselskaber, hvor SAS lejer 80 ud af selskabets i alt 100 fly, der indtil videre ikke har villet forhandle om prisen.

De har heller ikke været villige til at lade SAS sende nogle af de fly, som ikke er i brug, retur.

Men det skal altså ske nu for at nedbringe SAS' udgifter, idet ledelsen håber at kunne bruge chapter 11-processen til at få styr på en central del af spareplanen, SAS Forward.

Forhandlinger genoptages

Cirka 1.000 SAS-piloter har strejket siden mandag i sidste uge, hvilket vurderes at koste selskabet 90 millioner kroner dagligt.

Strejken er brudt ud, fordi man ikke har kunnet nå til enighed med ledelsen om en ny overenskomstaftale.

Centralt er det også, at SAS under coronapandemien måtte opsige cirka halvdelen af piloterne med aftale om genansættelse, når dette blev nødvendigt.

Piloterne er derfor utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i to datterselskaber, SAS Link og SAS Connect.

Onsdag mødes parterne dog igen, efter at SAS har inviteret repræsentanter for piloterne til nye forhandlinger, som vil finde sted i den svenske hovedstad, Stockholm.