Mens SAS vakler: Norwegian nyder godt af høj rejselyst

Norwegian har ifølge analytiker muligvis indhentet SAS' passagertal på ruteflyvninger i 2022.

Norwegians passagertal for 2022 viser ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen, at det norske luftfartsselskab meget vel kan have indhentet SAS' passagertal for rutefly sidste år. (Arkivfoto). Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens den hos SAS står på redningsplan, konkursbeskyttelse og direktørafgang, har resten af luftfartsbranchen herunder også den nordiske lavpriskonkurrent Norwegian i højere grad fået passagererne tilbage i flyene.

Det illustreres ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank af Norwegians passagertal for 2022. Her ser det ifølge analytikere ud til, at Norwegian har indhentet SAS' niveau for passagerer på rutefly.

»Det betyder, at spillepladen for de to bliver langt mere lige, end det vi har set tidligere« siger han.

»Det er en udfordring for et SAS, som skal rejse sig, og som har brug for at skabe et passagerniveau, der er endnu bedre end inden corona, at Norwegian er så offensive.«

SAS kommer først 10. januar med deres passagertal for december. Først her kan der sættes to streger under hele 2022.

Selvom tiden før coronapandemien er lang tid siden – særligt i luftfartsbranchen – er det ikke mange år siden, at Norwegian var i tovene, og SAS kunne se frem til et par år medmindre konkurrence på afgange fra Norden.

Sådan er virkeligheden ikke endt ud ifølge Jacob Pedersen:

»Billedet er et stykke hen ad vejen omvendt. Norwegian har fundet sine ben i en situation, hvor jorden stadig er gyngende under SAS,« siger han.

Det er ikke kun Norwegian, der har haft en overraskende god slutning på 2022. Ryanair opjusterede onsdag aften sine forventninger til deres skæve regnskabsår.

Det skyldes en højere rejsesæson, hvor efterspørgsel efter at komme ud at rejse var højere end ventet.

Også Lufthansa har tidligere opjusteret på grund af større efterspørgsel end ventet.

»Det er slående kontrast til de tab, som vi har set SAS offentliggøre,« siger Jacob Pedersen.

»Virkeligheden er, at SAS mister konkurrencekraft og markedsandele i forhold til de andre aktører.«

Generelt har luftfartsbranchen i 2022 oplevet en stigende lyst fra forbrugere til at rejse ud. Det kan meget vel bære et stykke ind i 2023, vurderer Jacob Pedersen, men når sommerferien er bestilt, kan bøtten meget vel vende.

/ritzau/