Matas forventer vækst i internethandel og fortsætter modernisering

Gregers Wedell-Wedellsborg Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Coop www.miklosszabo.com

Materialistkoncernen Matas ser væsentlig fremgang på sin online-platformer i første kvartal af det skæve regnskabsår 2019/2020, og det giver stigning på toplinjen sammenlignet med samme periode sidste år, mens det underliggende salg faldt.

Det fremgår af selskabets regnskab for første kvartal, der er offentliggjort tirsdag morgen.

For april, maj og juni i år steg online-salget for matas.dk med 67 pct. i forhold til samme periode 2018, og det er ifølge administrerende direktør i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg den største vækst nogensinde.

Det stemmer ifølge topchefen med selskabets fokus på internethandel.

»Det har været vores prioritet nummer ét. Strategien har været at få gang i den digitale vækst. Vi har udvidet sortimentet på nettet, vi har leveret varerne hurtigere og så har vi bygget en organisation op over de sidste par år, der er rigtig god til at give en god kundeoplevelse på nettet,« siger han.

Den samlede omsætning steg i kvartalet med 3,8 pct. fra samme periode sidste år og lyder på 875,6 mio. kr., mens det underliggende salg (like for like) viste en tilbagegang på 1,2 pct.

Årsagen er ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg primært kalenderteknisk, men helt som forventet, da der i første kvartal 2019 indgår to færre handelsdage end i samme periode i 2018.

»Den væsentligste faktor til faldet i like-for-like-væksten er de færre handelsdage. Og så er der noget sæsonmæssigt som vind og vejr med i det også. Men underliggende går det, som vi forventer,« siger han.

Til sammenligning havde analytikerne ifølge et estimat fra selskabet selv ventet en negativ like for like vækst på 0,4 pct.

Selskabets EBITDA-margin før særlige poster faldt i kvartalet til 13,7 pct. mod 16,4 pct. samme periode sidste år, hvilket ifølge direktøren skyldes øget omkostninger forbundet med fokus på digitalhandel.

»Vi har en ambitiøs vækstdagsorden for det digitale område. Vi forventer forsat en vækst på vores digitale platforme,« siger han.

Fortsat planer om modernisering

Onlinesalget for første kvartal af den skæve regnskabsperiode i år udgjorde 10,9 pct. af salget mod 3,7 pct. i samme periode 2018.

Direktøren forudser ikke på nuværende tidspunkt butikslukninger på baggrund af den øgede e-handel, men peger på at forholdet mellem fysiske butikker og nethandel afhænger af forbrugerne.

Matas har sideløbende fokuseret på butiksmodernisering med et koncept kaldet Matas Life og har i andet kvartal haft fire funktionelle butikker, men ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg er det endnu for tidligt at se effekten.

»Vi er i gang med at kigge på resultaterne af moderniseringen af butikkerne. Det er for tidligt at sige, hvad det kommer til at betyde. Det handler om at lytte til kunderne og finde ud af, hvilke af vores eksperimenter, der går godt, og hvilke skal vi lave om på,« siger han.

Selskabet åbner yderligere 16 Matas Life butikker i løbet af 2019, fremgår det af regnskabet.

/ritzau/FINANS