Det sendte rystelser gennem landets største virksomhed, A.P. Møller – Mærsk, da en 19-årig amerikansk kvindelig søofficer i oktober beskrev, at hun var blevet voldtaget ombord på et af Mærsks skibe.
Kvinden beskrev hændelsen i en blog i anonymiseret form, men beskrivelsen var dog så detaljeret, at sagen hurtigt nåede helt op på Mærsk-topchef Søren Skous bord. Efterfølgende blev fem søfolk fra det pågældende skib suspenderet, og en undersøgelse blev sat i værk.
Resultaterne af denne ligger nu klar, oplyser Mærsk i et skriftligt svar til Berlingske.
»I kølvandet på undersøgelsen har Maersk Line ophævet kontrakten med skibets kaptajn, maskinmesteren og den tredje assisterende maskinmester på grund af brud på selskabets alkoholpolitik blandt medlemmer af besætningen,« skriver Mærsk og tilføjer, at yderligere to ansatte er blevet fyret, fordi de ikke har samarbejdet omkring undersøgelsen af den mulige voldtægt.
»På grund af den manglende mulighed for at tale med de involverede parter om beskyldningerne om voldtægt har det for Maersk Line ikke været muligt at finde beviser for beskyldningerne,« skriver Mærsk og tilføjer, at sexisme og seksuel chikane ikke har nogen plads i selskabet.
Eneste kvinde
I det oprindelige blogindlæg fremgår det, at den 19-årige var eneste kvinde ombord, da hun indledte sit praktikforløb på skibet.
Hun fortæller videre, at hun allerede i begyndelsen af turen blev mødt med flere sexistiske kommentarer og blandt andet fik at vide, at kvinder ikke bør være på et skib, men skal holde sig hjemme.
Det gik for alvor galt, da skibet sejlede ud fra en havn i Mellemøsten. Søfolkene havde angiveligt købt betydelige mængder alkohol, selvom det er forbudt at indtage alkohol på Mærsks skibe.
Kvinden valgte at isolere sig på sit værelse, men blev angiveligt bedt om at komme op til officererne, der fik hende til at drikke, hvad hun anslår er otte til ti shots. Hun skriver, at hun aldrig tidligere havde smagt alkohol.
14 dage til land
Ifølge beskrivelsen voldtog en af officererne – en 60-årig såkaldt førstemester – hende på et tidspunkt, hvor hun var stærkt beruset.
Ifølge bloggen skete det, mens der endnu var 14 dage, til skibet var i land. Senere på rejsen trak den angivelige voldtægtsforbryder den 19-kvinde ind på sit kontor og bad hende om at lade være med at fortælle om forløbet til andre. Han sagde angiveligt, at ingen alligevel vil tro hende.
Kvinden overvejede på et tidspunkt at fortælle skibets kaptajn, hvad der var sket. Han bliver af kvinden beskrevet som en, der også gerne drikker sig fuld, men han var ikke beruset den aften, hvor kvinden angiveligt blev voldtaget. Det valgte hun dog ikke at gøre, blandt andet fordi hun havde indtryk af, at han var venner med de implicerede officerer.
Da sagen kom frem, oplyste Mærsk til Berlingske, at virksomheden var klar over, hvem de implicerede er.
»Vi kan via vores databaser se, hvem der har været på det pågældende skib på det tidspunkt. Samtidig bliver der i bloggen nævnt stillingsbetegnelser, og derfor ved vi, hvem der henvises til,« lød det i den forbindelse fra Palle Laursen, der er teknisk chef i Mærsk.