Kopisag fortsætter: Hvornår er en vase bare en vase?

På andendagen for retssagen mellem dagligvaregiganten Netto, dens underleverandør Ronald og den danske keramiker Anne Black vurderede eksperter og parter, hvornår der er tale om en kopi – og hvornår det er en gængs vase.

Originale Anne Black-produkter og Anne Black-lignende produkter fra Netto. Det har været dyrt for Anne Black at sætte sig op imod Dansk Supermarked, efter at discountkæden Netto satte Anne Black-lignende produkter på hylderne i 2016. Omsætningen er halveret, mens de juridiske omkostninger indtil videre er løbet op på en halv million kroner. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Kopisagen i Sø- og Handelsretten fortsætter. Onsdag var anden dag i retssagen om, hvorvidt selskabet Ronald og dagligvaregiganten Netto har krænket den danske keramiker Anne Blacks ophavsrettigheder, da de for tre år siden producerede og solgte en vase, en lågkrukke og en hængepotte. Keramikeren har nemlig stævnet modparterne for tre mio. kroner for angiveligt at have kopieret tre af hendes produkter.

Dagens spørgsmålet i retten var bl.a., hvornår en vase bare er en vase, og hvornår ophavsrettigheden er krænket.

Det skulle fire forskellige eksperter forsøge at belyse. Her skulle de hver især hjælpe med at belyse, om der var tale om unikke produkter – og hvordan Nettos markedføring måske kan have påvirket den danske keramiker Anne Blacks brand. Derudover aflagde head of non-food i Netto, Michael Mørk, forklaring.

Mellem de indkaldte og dommerne var placeret en stor samling af potter, krukker og vaser.

Arkitekt og industriel designer Anne Qvist, der også er en del af Designrådet, var kaldt ind som ekspert til at vurdere produkterne over for hinanden.

»Der er rigtig stor sandsynlighed for, at produkternes markedsføring har ført til, at forbrugeren tror, at det er de samme produkter. Selv jeg ville tro, at det var det samme,« sagde hun i retten og forklarede, at vasen i højere grad er et generisk produkt end de andre.

Ronald og Anne Blacks hængepotter til sammenligning. Her ses, at der i Ronalds hængepotte er to snore, hvor der i Anne Blacks er tre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»For mig at se er produkterne meget tæt på hinanden, overordnet er der meget lidt forskel. Den mest karakteristiske forskel er, at der er to snore til ophænget på Ronalds produkt, og tre ophæng på Anne Blacks. Når man ser det i en butik eller på billede, ville man ikke tænke over det,« sagde hun og forklarede, at design »altid står på skuldrene af noget tidligere, og at der er en idé om, hvilken formgivning der er smuk.«

Anne Qvist mente i sin vurdering ikke, at Ronalds hængepotter er resultatet af en selvstændig udviklingsindsats.

Ronald og Anne Blacks vaser til sammenligning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

En anden ekspert var keramiker Marc Lauberg, der sidder i bestyrelsen i CopyDan billeder, som påpegede, at ideen om at hænge planter op »er universel«, men at hængepotten på den måde, som Anne Black har designet den, var unik for sin tid. Til spørgsmålet om, hvorvidt der dengang var tale om et nyskabende design, svarede Lauberg: »Ja, i og med at hun var den første på markedet.«

Brand på spil

Diskussionen i retslokalet gik ikke kun på, om der var tale om en kopi af de tre produkter, men også på om Nettos markedsføring lå så tæt på keramikerens, at det kunne ligne Anne Blacks produktbilleder i Nettos tilbudsavis og på Instagram.

Nettos Michael Mørk sagde i sin forklaring, at Netto ikke havde været inspireret af Anne Black, da de indkøbte og markedsførte produkterne. Til spørgsmålet om, hvorvidt Nettos billeder af produkterne ligner Anne Blacks afbildning, svarede han:

»Jeg har svært ved at se, hvordan man kan iscenesætte en hængekrukke, uden at den hænger. Eller en vase uden at have den til at stå med blomster i. Vi havde ingen intention om at efterligne Anne Blacks produkter.«

Han forklarede endvidere, at Netto ikke gik ud med en specifik vare i hånden og bad leverandøren om at producere den.

Torsdag er sagens sidste dag. Afgørelsen – og dermed svaret på, om der er tale om kopivarer og lignende markedsføring – bliver offentliggjort om to måneder.