Kommentar: Mette Fs klimapanel skal vare sig for at vaske sig selv grønt

Formanden for regeringens klimapanel for vejgodstransport, DSVs topchef Jens Bjørn Andersen, må skynde sig at få opsat forpligtende mål for reduktionen af CO2-udledningen i transportgiganten – selv om det koster penge.

DSV-topchef Jens Bjørn Andersen bør benytte sit formandsskab for et af statsminister Mette Frederiksens (S) klimapaneler til at forpligte DSV til at reducere CO2-udledningen. Niels Ahlmann Olesen

Statsminister Mette Frederiksen (S) har allieret sig med en imponerende stribe af erhvervslivets rockstjerner i klimakampen, og onsdag præsenterer hun formændene for de 13 klimapartnerskaber, som skal trække læsset med at få reduceret CO2-udslippet med 70 pct. i 2030 i en række brancher. Navnene på mere end en håndfuld er sluppet ud på forhånd, og vi taler om erhvervslivets helt tunge drenge (og foreløbig en enkelt pige). Ørsteds Henrik Poulsen, Mærsks Søren Skou, Danish Crowns Jais Valeur – og så Jens Bjørn Andersen, topchef i transportgiganten DSV Panalpina.

Børsen har for nylig gennemgået Danmarks 50 største virksomheders klimapolitik. Hvem har en målsætning? Det har de fleste, herunder Mærsk, Ørsted og Danish Crown. Og hvem står i skammekrogen, når det gælder mål for reduktion af CO2? Det gør bl.a. DSV Panalpina, som Mette Frederiksen og transportminister Benny Engelbrecht har givet ansvaret for fremtidens grønne omstilling for landtransport.