Kollerup vil bruge dansk ordentlighed som trumfkort i Silicon Valley

Kommercialisering af viden er ikke lig med beskidt forskning – der er derimod behov for større samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv, hvis Danmark skal bevare sin konkurrenceevne. Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har været i Silicon Valley for at få inspiration.

På Erhvervsministeriets inspirationstur til Silicon Valley slog Simon Kollerup et smut forbi Stanford, hvor han fik indblik i, hvordan Center for Biodesign på universitetet håndterer at oversætte viden til virksomheder. Her står erhvervsministeren med Executive Director ved Center for Biodesign Gordon M. Saul i et af arbejdslokalerne, hvor de udvalgte fellows kan arbejde med prototyper. Foto: Simone Okkels Fold sammen
Læs mere

Det er i skyggen af giganter, at en delegation fra det danske innovationscenter i Silicon Valley sammen med erhvervsminister Simon Kollerup (S) søger ind i de airconditionerede lokaler på Clark Center.

Bygningen på Stanford er opkaldt efter serieentreprenøren James H. Clark, som stiftede blandt andet Silicon Graphics og Netscape. Han gik ikke selv på Stanford – han blev dog senere professor her – men det gjorde Bill Hewlett og David Packard, som stiftede HP.

Stanford er berømt for sine bemærkelsesværdigt entreprenante studerende og fellows, stærke spin out-virksomheder og nære tilknytning til erhvervslivet. Det er derfor, delegationen er her. For at tale med Stanford Byers Center for Biodesign, som gennem sit fellowprogram har ageret fødselshjælp til 50 virksomheder inden for sundhedssektoren. Løsningerne, der er udviklet i programmet, har hjulpet 2,73 millioner mennesker, i virksomhederne endnu flere, og kun få har måttet erklære sig konkurs. Stanford kan noget, når det kommer til at omsætte viden til business.

Det er en diskussion, vi har ført længe i Danmark. Hvordan kan vi omsætte viden fra vores gode universiteter til erhvervslivet? Hvordan oversætter man akademia til business?

»Forskning er ofte ikkekommercielt. Så at få den side til at spille sammen med erhvervslivet er en udfordring. Der er en tendens til at se ned på forskning, som samarbejder med store virksomheder. Det bliver set som beskidt, og oftest styrer forskere og researchere væk fra det,« forklarer Gordon M. Saul, Executive Director ved Stanford Biodesign.

Industrividen kan være guld værd

I 2001 lancerede Paul Yock og Josh Makower Biodesign Innovation Fellowship. Årligt bliver 12 fellows optaget. De skal have en lang uddannelse bag sig, de skal have været ude i erhvervslivet og have fået virkeligheden ind under huden, men ikke så længe, at de er for fastlåste i deres rytmer og tankegange.

»Det er meget fordelagtigt som iværksætter at beholde den ene fod i sin erhvervsekspertise og have den anden i bestyrelseslokalet for sin startup. Inden for medicin er det guld værd, når iværksætterne kan se sine patienter og forstå, hvor udviklingen er på vej henad i det speciale, man har,« siger Gordon M. Saul.

Han oplever, at især læger har svært ved at tænke penge ind i innovationen. De udvikler løsninger for at hjælpe, ikke for at tjene penge. Men virkeligheden er en anden, når viden skal ud fra universitetet og ind på hospitalet. Det forsøger Stanford at lære sine studerende og fellows, ligesom de altid finder problemet, før de udvikler løsningen. Design Thinking er – ligesom i Danmark – stærk her.

»Tænk på det sådan her, du kan som læge måske behandle seks-syv patienter om dagen, eller du kan med din ekspertise være med til at udvikle en teknologi, som kan hjælpe titusindvis af patienter verden over,« siger Gordon M. Saul.

Stanford er lækkert placeret i hjertet af Silicon Valley, hvor der ikke er langt mellem investorer, industrieksperter eller verdensklasseuniversiteter. Derfor er der flere i dette område, som tager springet: 40 procent af alle fellows, som gennemgår Biodesign-programmet, starter egen virksomhed. De får løn under programmet samt mentoring. Til gengæld skal de afgive IP-rettighederne til Stanford, som også tager en andel i ejerskabet.

Danmark kan være til stor inspiration

»Der er politiske partier, som fortsat abonnerer på den gammelliberale tankegang, at erhvervspolitik skal drives gennem skattesystemet, og at skattelettelser er den politik, som bør føres. Jeg ser anderledes på det. Jeg ser, at forskning og viden kan blive en kæmpe ressource – meget større end i dag – for dansk erhvervsliv. Hvis vi forstår at gøre det rigtigt,« siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Det er elementært for Danmarks konkurrenceevne, at vi formår at vise verden, hvor vi er eksperter: inden for viden og etik.

»Derfor er området her stadig interessant. Der er ingen tvivl om, at de store techgiganter kan noget – derfor er de blevet giganter. Men vi har også noget at tilbyde Silicon Valley. Vi har den danske ordentlighed,« siger Simon Kollerup.

2018 var det år, hvor de store techvirksomheder mistede deres uskyld. 87 millioner brugere blev påvirket af Facebooks Cambridge Analytica-skandale, og blot få måneder senere blev 29 millioner brugeres data stjålet i et hackerangreb. Uber og Google stod pludselig i offentlighedens søgelys med sager om seksuelle overgreb i virksomhederne og lempelig omgang med brugeres private data.

»Det er interessant at høre om direktører fra store virksomheder i USA, som gør op med kapitalismen som gammelt begreb og opfinder The New Capitalism, som minder meget om den måde, jeg ser erhvervspolitik på: en samfundskontrakt. Man har et samfundsansvar, man passer på de data, som man får lov til at bruge, og sælger dem aldrig til tredjepart, der bruger dem negativt, som vi har set i nogle af de store skandaler på området. Hvis virksomhederne virkelig mener det og tager ansvar for en bred sammensætning af interessenter og ikke bare aktionærer, så er Danmark til stor inspiration som forbillede,« siger Simon Kollerup.

Skattelettelser ikke dogme for erhvervspolitik

Men, siger han, der er en berøringsangst for at tale om, hvad produktionen af viden egentlig skal bruges til, og hvad der skal drive forskningsdagsordenen derhjemme.

»Der er mange holdninger og følelser på spil. Jeg ser store potentialer, men jeg må også respektere, at man som forsker kan være bekymret for, at man kommer i lommen på en stor techvirksomhed. Det skal vi have bygget bro henover.«

Derfor ønsker han at genstarte diskussionen.

»Dette er mit forsøg på at dreje den danske erhvervspolitik i en anden retning væk fra skattelettelser som dogmet til en mere moderne anden generation af erhvervsreformer, hvor det at bringe viden i spil er en kernedel. Det håber jeg at kunne samle politisk opbakning til,« siger han.

Det skal primært foregå i samarbejde med folketingspartierne, men også i tæt kontakt med erhvervslivet på tværs af startups og store virksomheder og med universiteter og vidensinstitutioner fra hele landet.

»En politisk diskussion er en forudsætning for, at der kommer et resultat. Før det kan ske, skal erhvervsliv og universiteter finde hinanden. Jeg kan se fra mit besøg herovre, at diskussionen om ansvarlighed og databeskyttelse ikke bliver løftet af de ellers fremadstormende typer. Vi skal forene det bedste fra to verdener for at løse disse problemer, og der er Danmark bestemt ligeværdig over for Silicon Valley,« siger Simon Kollerup