Købmænd vil bruge betalingskort til at tjekke alder ved alkoholsalg

De Samvirkende Købmænd så gerne, at et betalingskort automatisk blev afvist, hvis kunden er for ung.

Arkivfoto: De Samvirkende Købmænd vil gerne have, at deres medlemmer kan lave alderskontrol via betalingskort. Søren Bidstrup

De Samvirkende Købmænd vil gerne have, at deres medlemmer kan lave alderskontrol via betalingskort, så kort automatisk bliver afvist, hvis køberen er for ung til at foretage køb af eksempelvis alkohol eller tobak.

Det skriver De Samvirkende Købmænd i en pressemeddelelse.

»Ved at lægge alderskontrollen over på kundens betalingskort så minimerer vi kassemedarbejderens vurdering.«

»Kassemedarbejderen skal stadig bruge sin sunde fornuft. Men i de grænsetilfælde, hvor der kommer en 14-15-16-årig ind og typisk forsøger at købe cigaretter, vil kunden blive bremset,« siger vicedirektør i foreningen Claus Bøgelund Nielsen.

Reglerne for, hvornår hvem kan købe hvad, er blevet mere komplicerede.

Eksempelvis er aldersgrænsen forskellig - alt efter om man køber alkohol over eller under 16,5 procent - eller om man vil købe et skrabelod eller en tipskupon.

Claus Bøgelund Nielsen understreger, at det stadig 100 procent skal være butikkens ansvar at sikre, at der ikke sker salg til mindreårige.

»Det vil altid være butikkens ansvar at leve op til gældende lovgivning. Og det er derfor, vi gerne vil have denne her løsning. Og derfor vi gerne selv vil betale for den.«

»Vi forventer ikke, at nogen kommer og forærer os den. Det er vores ansvar,« siger vicedirektøren.

Ifølge foreningen bruger ganske få unge kontanter, og en automatisk screening via Nets vil derfor være en stor hjælp. Derfor har De Samvirkende Købmænd også undersøgt muligheden for den digitale kontrol i en længere periode.

»Nets vil være i stand til at levere løsningen til butikkerne. Men det kræver, at bankerne kan levere data til Nets om, hvor gamle kortholderne er.«

»Den dialog er stadig i gang med bankerne,« siger Claus Bøgelund Nielsen.

Hos Coop, der blandt andet ejer Kvickly, Superbrugsen og Fakta, er man positiv stemt for idéen. Salling Group med Føtex, Bilka og Netto har tidligere bakket op om forslaget.

»Det vil gøre det mere enkelt i butikkerne at overholde lovgivningen,« siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop.

»I dag kan det være svært at vurdere alderen i en travl hverdag, og kunderne kan let blive stødte, hvis de bliver spurgt om id og for eksempel er 29 år gamle,« siger han.

Finanssektorens interesseorganisation, Finans Danmark, er dog ikke meget for idéen.

Ifølge organisationen vil det kræve, at der skal indhentes samtykke fra alle kunder med betalingskort. Det kan samtidigt mindske konkurrence, hvis Nets alene står for alderskontrol.

»Løsningen må fortsat være, at de unge skal fremvise legitimation, og at personalet i detailhandlen skal sikre sig, at det er korrekt, og hvis de er i tvivl - at afvise købet,« skriver Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, i en kommentar.

/ritzau/