I Herlev står brintbilerne pyntet med DRIVR-logoet klar til at fragte kunder rundt i hovedstaden. Men mange af dem må blive stående på parkeringspladsen. For Haydar Shaiwandi kan ikke finde nok arbejdskraft til jobbet bag rattet.
Haydar Shaiwandi er direktør i DRIVR og en af grundlæggerne af den københavnske kørselsservice. Omkring april i år løb han ind i udfordringen, som han ikke er alene om: Private virksomheder som hans skriger forgæves på arbejdskraft. Ifølge Danmarks Statistik, er der knap 40.000 ledige stillinger i private virksomheder.
»Vi mangler chauffører og har utrolig svært ved at finde arbejdskraft. Og det er jo hele vores service at transportere kunder fra A til B. Det er vores eneste eksistensgrundlag. Så hvis vi ikke kan levere på det: hvorfor pokker er vi her så?,” siger direktøren.
DRIVR fungerer via en app, hvor man booker sin rute, og en chauffør sendes afsted. Lige nu er det dog kun hver anden brugers booking, der resulterer i en taxitur. Grundet manglen på arbejdskraft er DRIVR nødt til at afvise 50 % af deres ordrer, fortæller Hyadar Shaiwandi.
»Jeg har så mange køretøjer, der bare holder stille og venter på at komme på gaden. Vi kan hyre 135 medarbejdere i morgen. Så stor er vores efterspørgsel på arbejdskraft.«
Og det er frustrerende, fortæller direktøren, at se sin virksomhed gå glip af vækst, fordi der ikke er navne nok til at fylde vagtplanen.
»Det er trist. Jeg synes virkelig, virkelig det er trist.«
Hvilken indsats gør I for at tiltrække ny arbejdskraft?
»Vi tager kontakt via de kanaler, vi normalt bruger, og som før har været effektive: Kommuner og jobcentre, der er venlige og siger, de vil gøre deres bedste. Men når jeg så samtidig læser i medierne, at der aldrig har været en højere beskæftigelse end nu … Så sidder man med fornemmelsen af, at nogen måske er for forfængelige til at tage jobbet som chauffør.«

Fra 1. september er der yderligere genåbning til danskerne, når natklubber og diskoteker igen slår dørene op. Det betyder, at flere vil efterspørge taxier til turen hjem fra dansegulvet, vurderer Haydar Shaiwandi.
»Jeg ser ind i en tid med endnu flere kunder, vi ikke kan transportere. Der bliver katastrofen endnu større. Der er flere trustpilot anmeldelser, hvor folk nærmest sviner os til for ikke at hente dem. Jeg både forstår og deler deres frustration.«
Poder-problemet
Mens virksomheder som DRIVR er desperate efter arbejdskraft, har antallet af offentligt ansatte aldrig været højere. En af årsagerne er de nye – og mange – job som podere.
»Poder-timelønnen er højere end taxitimelønnen,« konstaterer Haydar Shaiwandi.
Kan du så ikke godt forstå, at man hellere vil have job som poder?
»Jo det kan jeg godt forstå. Og jeg forstår også, at vi har brug for podere. Men jeg savner, at man på Christiansborg gør mere ved den akutte mangel på arbejdskraft generelt, og overvejer om man midlertidigt kan give dispensationer eller lempe på nogle regler, så det bliver nemmere for virksomhederne at få arbejdskraft. Specifikt for vores branche tænker jeg på lempelse af for eksempel sprogkrav og førerkort,« siger han og tilføjer,
»Jeg er jo ikke den eneste i transportsektoren, der lider.«
Kan du iikke hæve lønnen, så det bliver lige så attraktivt som jobbet som poder?
»Det kan jeg da sagtens – men vil du så betale det ekstra for at blive transporteret? Vil forbrugeren betale den ekstra regning? Det tror jeg næppe.«
Da interviewet finder sted, har Haydar Shaiwandis netop ansat en ny chauffør i DRIVR. Men de to nye hænder bag rattet er langt fra tilstrækkeligt, siger han.
»Hvis DRIVR nogensinde skal nå sine vækst- og miljømål, skal vi finde omkring 230 nye medarbejdere inden udgangen af 2021 – og vi skal samtidig sørge for, at der ikke er nogen, der forlader os.«



