København lægger op til vild kamp om få pladser til elløbehjul

Københavns Kommune har netop sendt et udkast til afgørelser af ansøgningerne om at opstille cykler og elløbehjul i høring. Der er lagt op til åben konkurrence om de få tilladelser.

Fra næste år kan der komme restriktioner på elløbehjulene i København. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Fra 1. januar kræver det tilladelse at opstille elløbehjul i Københavns gader.

Det blev besluttet 20. juni i Borgerrepræsentationen, og derfor skal kommunens teknik- og miljøforvaltning som forsøgsordning give etårige tilladelser til opstilling af elløbehjul, cykler og andre mindre køretøjer til udlejning.

Afgørelserne er nu sendt i høring, men noget tyder på, at en del af ansøgerne vil blive skuffede.

For selv om kommunen har fordelt de udbudte pladser ligeligt, så vil de i alt 11 ansøgere skulle forholde sig til langt færre tilladelser, end de oprindeligt havde søgt om.

Kommunen oplyser i en pressemeddelelse, at de 11 ansøgere tilsammen har søgt om tilladelse til mere end 20.000 udlejningskøretøjer på omkring 5.000 forskellige lokationer.

Det overgår med længder det antal tilladelser, der indgår i forsøgningsordningen.

Det fremgår, at der er mulighed for ca. 200 cykler og 200 løbehjul i Middelalderbyen, ved store stationer og strøggader. Derudover vil der være plads til 3.000 cykler og 3.000 løbehjul i resten af byen.

»Vi har vurderet de mange ansøgninger ud fra beskrivelserne af, hvordan ansøgerne vil leve op til tildelingskriterierne. Det har hverken resulteret i, at vi kunne udvælge nogle ansøgere frem for andre eller sortere nogen fra. Derfor har vi tildelt alle ansøgere en forholdsmæssig andel af den kapacitet, der er til rådighed,« siger enhedschef Mikkel Halbye Mindegaard fra Teknik- og Miljøforvaltningen i pressemeddelelsen.

Utilfredshed fra udlejere

Udkastet til afgørelserne er nu sendt i høring hos alle ansøgere, som har frist til at svare 6. januar. Samtidig har forvaltningen inviteret ansøgerne til et informationsmøde for at orientere nærmere om grundlaget for tildelingen. Forvaltningen har derudover fastsat en række generelle vilkår, som skal overholdes, for at tilladelserne kan gives.

Det drejer sig blandt andet om, at køretøjerne ikke må opstilles til gene for trafik, færdsel og tilgængelighed. En tilladelse kan trækkes tilbage, hvis ikke det overholdes.

Det er også leverandørernes ansvar, at køretøjerne kun kan udlejes fra de områder, kommunen har givet tilladelse til.

Forvaltningen har modtaget ansøgninger fra 11 udbydere: LIME, Donkey Republic, Wind, Copenhagen Bicycles, Dansk Mikromobilitet/CPHÅ, FOXE, Bird, Tier, Bikeshare/Bycyklen, LMTS/CIRC og VOI.

Hos VOI hilser man regler i København velkommen, men virksomhedens general manager for Norden, Eric André, mener, at modellen for dem er forkert, lyder det i en pressemeddelelse.

Kritikken går på, at kommunen har takket ja til alle udbydere, og det mener VOI er for mange.

»De byer, som har valgt et stort antal udbydere, har oplevet, at det er forvirrende for brugerne, men også, at det er dyrt og svært at administrere for byen, som skal være i løbende dialog med mange aktører på samme tid,« siger Eric André i pressemeddelelsen.

VOI efterlyser, at regeringen laver nogle nationale regler, der skal sikre, at elløbehjulene kan være i byerne på »en struktureret og organiseret måde«.