Knap 200 af USAs mest fremtrædende erhvervsledere med topchefer fra blandt andre JPMorgan, Amazon og General Motors i spidsen har besluttet at droppe mantraet om, at det altid er aktionærernes interesser, der kommer først.
I stedet opfordrer de virksomheder over hele USA til at »beskytte miljøet« og behandle medarbejderne med »værdighed og respekt«, samtidig med at de leverer langsigtet profit til aktionærerne.
Det er én af USAs største grupper af erhvervsledere, The Business Roundtable, som står bag opfordringen, som kom mandag, samtidig med at gruppen offentliggjorde en ny formålserklæring, som for første gang placerer aktionærerne som blot én af fem sideordnede stakeholders i virksomheder på linje med kunderne, de ansatte, leverandørerne og det omgivende samfund.
En mere inkluderende kapitalisme
Ifølge Financial Times er der tale om en markant ændring af den filosofi, som har kendetegnet amerikansk erhvervsliv i årtier, nemlig at virksomheder alene tjener ejerne af virksomhedens kapital.
Ifølge det britiske finansmedie hænger ændringerne sammen med, at politikere og aktivister er begyndt at presse virksomhederne til at se ud over regnskabstallene i en verden, der i stigende grad er præget af populisme og bekymring for klimaforandringerne.
»Det er et vigtigt skifte. Det afspejler en voksende konsensus om, at det er vigtigt med en mere inkluderende kapitalisme,« siger Mohammed El-Erian, der er ledende økonomisk rådgiver i den tyske finansvirksomhed Allianz.
Forsøger at undgå politiske indgreb
Udmeldingen fra The Business Roundtable bliver dog kritiseret for ikke at indeholde detaljer om, hvad virksomhederne kan gøre konkret for at behandle medarbejderne bedre og nedskære CO2-udledningen. Flere ser da også udmeldingen som et forsøg på at komme politisk pres om større erhvervsreformer, som blandt andre to af Demokraternes potentielle præsidentkandidater, Elizabeth Warren og Bernie Sanders, er talsmænd for.
Ifølge Financial Times lobbyer The Business Forum da også i øjeblikket for tiltag, der kan begrænse aktionærers muligheder for at presse ændringer igennem i virksomhederne, uanset om det handler om topchefers bonusser eller klimaforandringer.