Grundfos' topchef om ny klimastrategi: »Var vi børsnoterede, ville jeg blive fyret på gråt papir«

Danmarks næststørste industrivirksomhed, Grundfos, vil fremover være førende på banebrydende klima- og vandløsninger, og ikke bare en pumpeproducent i Bjerringbro. Virksomhedens topledelse har gjort grøn omstilling til kernen i selskabets formål og nye strategi, selvom det koster på indtjeningen.

(Arkiv) Næste gang Grundfos' topchef Mads Nipper fremlægger et årsregnskab, skal han redegøre for, hvor langt han er nået med at gøre Grundfos klimapositiv og skaffe rent drikkevand til 300 mio. mennesker. Bæredygtighed er blevet en KPI. Fotoet er fra regnskabsfremlæggelsen i marts 2018. Henning Bagger Ritzau/ Scanpix

Grundfos har lanceret en ny strategi, som, hvis den lykkes, vil forandre den midtjyske virksomhed for altid og samtidig være med til at sætte standarden for, hvad der skal til, for at en industrivirksomhed kan påvirke verden positivt.

Over de næste fem år skal Grundfos omstille sig fra at være en stor, midtjysk virksomhed, som producerer millioner af pumper og primært har fokus på vækst, indtjening og andre økonomiske nøgletal, til en virksomhed, der har til formål i et hidtil uset tempo at udvikle banebrydende løsninger på verdens udfordringer med at skaffe rent vand og holde de globale temperaturstigninger nede.