Det danske stortalent gjorde det igen i år.
Tour de France sluttede med en sejr til Jonas Vingegaard, og i tirsdags kunne han for andet år i træk lade sig hylde på Rådhuspladsen i København.
Som dobbelt Tour De Fance-vinder får man ikke blot en af verdens mest prestigefyldte titler og en solid pengepræmie, men også en lang række tilbud fra personlige sponsorer.
Måske du kan huske, da Michael Laudrup reklamerede for OTA Solgryn?
Eller da Mikkel Hansen blev reklamesøjle for skælshampooen Head & Shoulders?
Virksomheder hungrer efter samarbejder med store sportsstjerner, som kan være deres ansigt udadtil og udløse store checks.
De vil gerne forbindes med vindertyper. Og særligt en vindertype som Jonas Vingegaard, der i øjeblikket er et af verdens varmeste sportsnavne.
Men den slags kommer du næppe til at se Jonas Vingegaard gøre foreløbig, skriver Finans.
En risikabel strategi
Jonas Vingegaard vil vente med de store økonomiske sponsorgevinster, som hans titel og person ellers med garanti kan kaste af sig.
Han planlægger således at vente flere år med at indgå personlige sponsorkontrakter, selvom det vælter ind med tilbud, der med al sandsynlighed kan udløse millionindtægter til den 26-årige cykelrytter fra Thy.
Det fortæller Jonas Vingegaards kone og manager, Trine Marie Hansen, til Børsen.
»Vi fortsætter med den strategi for sponsorater, som vi har haft siden starten af hans karriere. Hans værdi skal helt op, før vi arbejder med personlige sponsorater, og derfor er vores plan at vente to-tre år mere, før vi går i gang,« siger hun.
Det kan dog være en risikabel »og lidt for defensiv« strategi, påpeger eksperter over for Børsen.
Jonas Vingegaard kan blive skadet eller på anden vis miste momentum inden for de par næste år, lyder det.
Og han er så stærkt et brand i sig selv, at han kan stille store krav til de sponsorer, han vil indgå samarbejde med.
Ekspert: Vingegaards brandstatus er ikonisk
Forsker i sportsøkonomi og sportsbranding Kenneth Cortsen kalder Vindegaards brandstatus for ikonisk.
Og det gør ham endnu mere eftertragtet i forhold til personlige sponsorater, vurderer han.
»Virksomheder vil afsøge de hybride sportsbranding-muligheder omkring et kommercielt samarbejde med Vingegaard, da han lige nu er brandvarm efterspørgselsmæssigt og kan flytte kunder og markedsandele,« skriver Kenneth Cortsen på sin hjemmeside ifølge Finans.
Dermed vil de store virksomheder nu prøve at få deres navn associeret med Jonas Vingegaard, lyder det endvidere fra Kenneth Cortsen.
»Han er blandt andet et symbol på en høj kvalitetsstandard, hårdt arbejde, ydmyghed, ekspertise og succes med evnen til at påvirke og få genklang hos publikum over hele verden,« skriver han.
Netop Vingegaards ydmyghed, jordnærhed og fokus på familie gør ham til en attraktiv samarbejdspartner, som passer godt til nutidens trends, der er relateret til socialt ansvar, lyder det slutteligt.


