Iværksættervirksomheden LuggageHero køber sin amerikanske konkurrent

LuggageHero, som driver en international platform til bagagehåndtering, har købt en af sine største amerikanske konkurrenter og får både adgang til nye amerikanske storbyer og bedre adgang til Airbnb- og Booking.com-kunder.

Jannik Lawaetz, CEO i og stifter af den danske bagageopbevaringsvirksomhed Luggage Hero, har købt sin største amerikanske konkurrent. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Mindre end to år efter at den danske iværksættervirksomhed LuggageHero etablerede sig i USA, har selskabet nu købt en af sine største amerikanske konkurrenter, KnockKnock.city for et ikke oplyst beløb.

LuggageHero er i dag til stede i fem amerikanske byer: New York, Boston, Chicago, San Fransisco og Miami. Det er KnockKnock også, men derudover har virksomheden, der startede op i USA samtidig med LuggageHero, formået at etablere sig i yderligere syv byer.

»Med købet af KnockKnock får vi hurtigere adgang til at etablere os i en række større byer i USA. KnockKnock har rigtigt gode kontakter og et godt netværk, mens vi kan bidrage med flere muskler, så vi kan styrke vores position i de amerikanske byer,« siger Jannik Lawaetz, der stiftede LuggageHero for godt tre år siden.

Samlet vil LuggageHero efter købet af KnockKnock være til stede i 36 byer, heraf 12 i USA og 18 i Europa. Målet er 39 byer i januar 2020.

Strategisk samarbejdsaftale følger med i købet

Men adgangen til nye byer er ikke det eneste, LuggageHero får ud af at overtage den amerikanske konkurrent. KnockKnock har nemlig formået at lande en samarbejdsaftale med Guesty, en israelsk opstartsvirksomhed, der har været med i den kendte amerikanske inkubator, Y Combinator. Guesty har vokset sig stor på at hjælpe Airbnb- og Booking.com-udlejere med at administrere udlejningen af deres boliger.

Luggagehero har netop virksomheder som Guesty, der servicerer udlejere, i kikkerten som strategiske samarbejdspartnere, og arbejder i øjeblikket med penge fra Innovationsfonden på at udvikle software, så deres bagageservice kan integreres med servicevirksomhedernes systemer.

»Overtagelsen af KnockKnock giver os også adgang til et samarbejde med Guesty. Guesty er også til stede i Europa, så vi vil udvide samarbejdet med dem til også at omfatte de europæiske byer, hvor LuggageHero er tilstede,« siger Jannik Lawaetz.

KnockKnocks historie er nogenlunde den samme som LuggageHero. Jannik Lawaetz fik ideen til LuggageHero, da han stod i Barcelona med sin kæreste og ikke havde et sted at stille sin bagage, efter at de havde forladt den Airbnb-lejlighed, de havde lejet. KnockKnocks to stiftere, Selin Sonmez og Nikos Georgantas, fik ideen til en tilsvarende bagageservice, efter et Airbnb-ophold i Philadelphia.

Køb giver landekontor i USA

Efter overtagelsen fortsætter de to KnockKnock-stiftere som ansatte hos LuggageHero, hvor de får ansvaret for den amerikanske forretning. Selin Sonmez bliver landechef for USA og Canada.

Samlet er LuggageHero nu oppe på 17 fuldtidsansatte, når man medregner de to KnockKnock-stiftere og fire udviklere, der sidder i Serbien. Derudover har selskabet et hold af freelancere, som er med til at styre marketing og etablere LuggageHero i byerne.

I juni i år lykkedes det LuggageHero at rejse godt 11 millioner kroner gennem equity-crowdfunding fra 740 investorer.

I januar i år investerede venturefonden Nordic Eye, der er ejet af Lars Tvede og Peter Warnøe, godt seks millioner kroner i LuggageHero.

»Det er vigtige markedsandele, som LuggageHero sikrer sig i et hastigt udviklende USA-marked, og med købet af en af de største konkurrenter er dette den helt rigtige strategi. LuggageHero har allerede vist stor styrke i New York, og købet garanterer fortsat vækst, som vi har set siden vores investering,« skriver CEO i og medstifter af Nordic Eye Peter Warnøe i en kommentar til Berlingske.

»Købet passer også godt med vores strategi om at tiltrække amerikanske investorer, og med købet sikrer vi også opmærksomhed fra potentielle købere, når vi en dag skal sælge ud,« tilføjer Peter Warnøe.