Iværksætter bag designsucces: »Min far var død, og min mand var rejst, og vi havde en skraldespand, som jeg skulle se at få lavet nogle af og solgt«

Jette og Kasper Egelund er mor og søn – men er også medejere af designvirksomheden Vipp, som i år har fejret 80 års jubilæum. I podcasten »SuccesKriteriet« fortæller de om familievirksomhedens rejse gennem tre generationer samt styrker og svagheder ved at drive forretning sammen.

Designvirksomheden Vipp er i den grad en family affair, og er ejet af Jette Egelund og hendes to børn, Kasper og Sofie Egelund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Historien om designvirksomheden Vipp – kendt for den ikoniske pedalspand, som blandt andet har fundet vej til Museum of Modern Art i New York – handler om mere end at føre en god ide ud i livet. Det er også historien om en familie. Om den globale succes, der er skabt gennem tre generationer, som hver og en har sat præg på virksomheden, men stadig formået at fastholde det 80 år gamle design.

»Det er nok mine mors gener for at drive virksomhed, som vi har fået med os. Hun var i meget høj grad iværksætter og kunne virkelig få ting til at ske,« fortæller Jette Egelund, som sammen med sin søn, medejer Kasper Egelund, medvirker i podcasten »SuccesKriteriet«.

Lyt til alle afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen i Podcast24syv-appen via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcast.

Det var Jette Egelunds far, Holger Nielsen, som i 1939 designede og producerede den berømte spand på sit værksted i Randers til sin kones frisørsalon. Skraldespandens pedalfunktion var god for hygiejnen, så læge- og tandlægeklinikker blev hurtigt blandt de faste kunder. Men Holger Nielsen var mere interesseret i håndværk end salg, og Vipp blev derfor ikke en større kommerciel succes i løbet af de første 50 år under hans ejerskab.

»Han var en smule bag i bussen, når det handlede om at få tingene til at vokse,« fortæller Jette Egelund.

Da hendes far døde i 1992, købte Jette Egelund sammen med sin daværende mand fabrikken, men da han kort tid efter gik fra hende, flyttede hun tilbage til barndomshjemmet og sin mor.

»Så sad vi to nisser der. Min far var død, og min mand var rejst, og vi havde en skraldespand, som jeg skulle se at få lavet nogle af og solgt. Jeg stod med en meget uheldig blanding af ingen backup på det følelsesmæssige eller det økonomiske,« fortæller hun i podcasten.

Udlandet blåstemplede Vipp

Det skulle vise sig at være nemmere sagt end gjort at få solgt skraldespanden, for de danske varehuse ville ikke sættes i forbindelse med et produkt, man kunne finde på landets læge- og tandlægeklinikker. Jette Egelund måtte arbejde som både kirkesanger og socialrådgiver ved siden af virksomheden for at få det hele til at løbe rundt.

Men da hun med Vipp-spanden under armen besluttede sig for at tage på udenlandske messer, begyndte der at ske noget. Her var butikkerne ikke påvirkede af pedalspandens danske omdømme som klinikspand; de potentielle købere så i stedet et godt, dansk design.

»Den første gang, vi rejste hjem med de mange ordrer under armen, kunne vi jo flyve,« siger Jette Egelund, som i mange år har været drivkraften bag rejsen fra klinikker og saloner til private hjem.

Jette Egelund

»Man skal jo give slip, og det kan være svært. Man skal kunne tage en diskussion og sige: »Nu kommer vi videre, for vi har også en børnefødselsdag i overmorgen.« Det kræver, at man er god til at tilgive«


Generationsskifte og nye produkter

I dag er det hovedsagelig sønnen Kasper Egelund, der som administrerende direktør i Vipp driver virksomheden. Han overtog ansvaret i 2010 efter nogle år i USA, hvor han stod for åbningen af Vipps datterselskab, mens søsteren, Sofie Egelund, i dag er ansvarlig for Vipps branding og salg.

I 1996 designede Jette Egelund en Vipp-toiletbørste, og i mange år var pedalspanden og toiletbørsten Vipps eneste to produkter, men under den nye generations indflydelse har virksomheden lanceret nye produkter.

I dag spænder Vipp-produkterne mellem alt fra en knage til et komplet køkken, møbler og belysning. Alt med afsæt i den ikoniske pedalspands design-DNA. Det var dog et helt andet og meget anderledes projekt, som Vipp for nogle år tilbage kastede sig ud i, da virksomheden for første gang byggede et helt hus under navnet Vipp Shelter. Det blev lanceret i starten af 2015, og er et færdigt typehus til en pris på 3,7 mio. kr. Alt interiør – lige fra toiletbørste til spisebord – følger med, og er produceret af Vipp.

»Det er en af styrkerne ved en familievirksomhed. Det at lave et Vipp-hus er jo en skør ide, og hvis man drev virksomheden med en mere kortsigtet plan for at tjene penge, er det en dum ide. Men langsigtet er der nogle spændende perspektiver – man leger med brandet og produktudviklingen, og det giver firmaet en kant globalt set,« siger Kasper Egelund i podcasten.

»Snak om det, tilgiv det og kom videre«

Selv om der var enighed om generationsskiftet, da Jette Egelund gav faklen videre til sin søn, krævede det alligevel en tilvænning, at hun ikke længere kunne træffe den endegyldige beslutning.

»I bagklogskabens klare lys, kan jeg jo godt se, at jeg ikke kan komme og proppe en ide i hovedet på en af medarbejderne uden om direktøren. Det fik jeg lidt på puklen i starten og måtte lære, at sådan gør man ikke,« fortæller Jette Egelund, som i en årrække besad formandsposten i Vipps bestyrelse.

Skal mor og søn give et godt råd om at drive virksomhed med sin familie, som de begge anerkender kan være svært til tider, lyder løsningen på at lægge egoet på hylden:

»Man skal jo give slip, og det kan være svært. Man skal kunne tage en diskussion og sige: »Nu kommer vi videre, for vi har også en børnefødselsdag i overmorgen.« Det kræver, at man er god til at tilgive,« siger Jette Egelund, mens Kasper Egelund supplerer:

»Familien er det vigtigste, og den skal man passe godt på. Man skal gå ind i det og vide, at det ikke er nemt. Man skal kunne skille det ad. Hvis du ikke kan slippe det ved fyraften og får blandet det hele sammen – også internt i organisationen – så kommer der nogle faldgruber. Snak om det, tilgiv det og kom videre.«

Og hvad ville Holger Nielsen sige til den rejse, hans virksomhed har været på siden hans død?

»Hvis han så, at det var noget, som var gjort sammen med hans to forgudede børnebørn, så ville han elske det,« lyder det fra Jette Egelund.

Lyt til alle afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen i Podcast24syv-appen via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcast.