På blot fem måneder er holdet bag virksomheden Blue World Technologies vokset fra tre til 23.
Indenfor et år forventer de blive 100 ansatte, hvilket bliver en nødvendighed, hvis virksomhedens ambitioner skal realiseres.
Inden året er omme skal der nemlig stå produktionsfaciliteter på 4.000 kvadratmeter klar. Derfra forventer man, at kommerciel produktion af de såkaldte methanolbrændselsceller, som virksomheden producerer som brændsel til transportsektoren, begynder inden for fem år.
Blue World Technologies' store planer er kommet inden for rækkevidde efter en succesfuld investeringsrunde.
Virksomhedens adm. direktør, Anders Korsgaard, er yderst tilfreds med investeringerne, de har fået:
»Selvom vi gik ind i seed-runden (investeringsrunden, red.) med meget høje ambitioner, så har vi hele tiden troet på, at det nok skulle lykkes os at komme godt fra start. Vi har et stort kendskab til markedet og rigtig mange års erfaring med teknologien, og så har vi helt fra starten fået nogle meget positive tilkendegivelser fra folk i branchen,« siger han.
Han forklarer, at det unikke ved deres produkt er, de arbejder med flydende brændstof.
»Brændselsceller er typisk knyttet op på brint. Men med vores løsning kan vi aktivere strøm i flydende form. Det giver nye muligheder for lagring af energi og kan potentielt løse mange elbilers udfordringer med både vægt og kort rækkevidde – foruden at det kan sælges som et fysisk produkt, ligesom andre brændsler,« siger Anders Korsgaard.
Han ser den veloverståede investeringsrunde, hvor en stor kinesisk bilproducent også var at finde blandt investorerne, som et tegn på et, at markedet er modent og potentialet for cleantech-virksomheder som deres stort i den grønne omstilling.
Kinesisk bilproducent er nøgleinvestor
Den kinesiske bilproducent AIWAYS er hovedinvestor. De er selv en relativt ung virksomhed, der forventer, at deres biler rammer det europæiske marked inden for det næste år. De ser et stort potentiale i den brændselscelleteknologi, som Blue World Technologies arbejder med.
»Vores investering og interesse i Blue World Technologies går hånd i hånd med vores overordnede mål om at skabe den næste generation af bæredygtige transportmidler. Selvom Blue World Technologies er en ny virksomhed, er den bygget på solid brancheerfaring. Så vi har at gøre med et team, der virkelig ved, hvad de laver, og som har lagt den helt rigtige plan for at få biler med methanol brændselsceller ud på vejene,« siger Alexander Klose, Vice President of Overseas Operations ved AIWAYS .
Og den kinesiske interesse for Blue World Technologies kommer ikke fra en skyfri himmel.
»Kina har nogle kæmpemæssige problemer med forurening, hvilket også kommer til udtryk visuelt gennem smog. Derfor er ambitionerne og interessen for cleantech stor på det kinesiske marked,« siger Anders Korsgaard.