Dansk cleantech-komet: Vi eksporterer 99 procent

Den danske cleantech-sektor er i topform, og eksporten er stærk. Det er vækstvinderen Aalborg Energie Technik et opsigtsvækkende eksempel på.

Hans Erik Askou er adm. direktør og medstifter af Aalborg Energie Technik.  Virksomheden blev sidste år kåret som Entrepreneur of the Year i den nordjyske konkurrenceregion. Foto: Tanja Carstens Lund/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Miljøvenlig energiteknologi er på få årtier gået fra at være en nichesektor til at blive et af Danmarks vigtigste eksportområder. Sidste år solgte danske virksomheder energiteknologi og -service for 85 milliarder kroner i udlandet, og målet er at fordoble det tal.

Udviklingen har gjort, at Danmark er et velkendt og respekteret cleantech-navn i udlandet. Det er nok de færreste steder, hvor man undrer sig over, at højtragende vindmøller f.eks bærer navnet Vestas. Men det er nemt at lade sig forblænde af de helt store navne. I realiteten har der nemlig i dag rejst sig en hel underskov af danske cleantech-virksomheder, og de er for alvor begyndt at levere resultater.

Et opsigtsvækkende eksempel på det er den nordjyske kraftværkproducent Aalborg Energie Technik A/S, der sidste år blev kåret som Entrepreneur of the Year i den nordjyske konkurrenceregion. Virksomheden har lidt over 20 år på bagen, men har efterhånden vokset sig til en størrelse, der er svær at overse – og cashflowet, det kommer fra udlandet, fortæller adm. direktør og medstifter Hans Erik Askou.

»Vi har kun omkring én procent af vores salg i Danmark, og det kommer fra lidt service på anlæg og lignende. Det er ikke, fordi vi ikke gerne vil sælge i Danmark, men vi byggede oprindeligt Aalborg Energie Technik på de kontakter, vi allerede havde i Tyskland, og det endte med at blive vores hovedmarked,« siger han og tilføjer:

»Langt op i nullerne handlede det næsten 100 procent om Tyskland, først herefter er vi gået ind i andre lande. Det er også derfor, vores virksomhedsnavn er stavet på tysk.«

Hans Erik Askou etablerede virksomheden i 1996 sammen med en håndfuld tidligere kolleger fra det daværende Aalborg Industries. Det skete, da den kendte nordjyske koncern valgte at neddrosle sine aktiviteter inden for miljørigtige, biomassefyrede kraftværker. Siden er det bare gået fremad for udbrydergruppen. Aalborg Energie Technik omsatte sidste år for 647 millioner kroner og leverede et resultat på lidt over 50 millioner kroner.

Virksomheden har i dag ca. 125 medarbejdere i Nordjylland og derudover et par dusin på dens udenlandske kontorer. Den er et eksempel på, hvor stærkt danske cleantech-virksomheder står på udenlandske markeder, og spørger man Troels Ranis, der er branchedirektør for Dansk Industri Energi, skal vi huske at værdsætte den slags erhvervseventyr, som Aalborg Energie Technik repræsenterer.

»Vi skal være rigtig glade for den type virksomheder. De gør det jo klart, at det ikke bare er attraktivt at arbejde i Danmark, men også, at det er attraktivt at arbejde ud fra Danmark. Eksport er bare godt. Når varer bliver fremstillet i Danmark og solgt i udlandet, så skaber det arbejdspladser og velstand. Det skal vi være glade for,« siger han.

Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi

»Udlandet har brug for at have muligheden for at komme hertil for at se, hvad der sker i Danmark, og hvordan vi bruger teknologien.«


Med hensyn til energiteknologi understreger Troels Ranis, at sektoren i dag er blevet en af Danmarks vigtigste eksporterhverv – helt på linje med fødevarer, lægemidler og lignende. Dansk Industris seneste opgørelse viser, at alene inden for energiteknologi og -service udgør eksporten 85 milliarder kroner, hvoraf DI definerer over halvdelen som »grøn teknologi«, selv om det er svært at lægge eksakte snitlinjer i den slags opgørelser. Branchen beskæftiger som helhed over 70.000 mennesker, hvoraf DI anslår, at 43 procent arbejder direkte med grønne teknologier.

På trods af at sektoren suser derudad og eksporten er i topform, så er ambitionerne endnu højere. Regeringen har en målsætning om, at eksporten skal op på 140 milliarder kroner i 2030. Den målsætning støtter DI, men Troels Ranis mener alligevel, at virksomhederne ikke skal glemme hjemmemarkedet, selv om efterspørgslen er stor fra udlandet.

»Eksport er godt, men hjemmemarkedet er også vigtigt. Der er brug for at få testet og udstillet den teknologi, som kommer fra Danmark. Udlandet skal have muligheden for at komme hertil for at se, hvad der sker i Danmark, og hvordan vi bruger teknologien. Det er på sin vis forudsætningen for, at vi også kan eksportere,« siger Troels Ranis.

På trods af opfordringen fra Dansk Industri så er Aalborg Energie Technik en dansk virksomhed, der i altovervejende grad er vendt mod udlandet. Det har den gjort godt. Den blev hædret i Entrepreneur of the Year-dysten for blandt andet sine vækstrater. De er også imponerende. Dens 2015-omsætning lå tæt på den kvarte milliard kroner. I dag er den langt over fordoblet.

Væksten i den nordjyske cleantech-komet er i dag ikke bare bygget på Tyskland, men også aktivitet i blandt andet Frankrig og Storbritannien. Danmark er stadig en forsvindende lille del af forretningen, men det får ikke medejer og direktør Hans Erik Askou til at forestille sig, at virksomheden nødvendigvis skal tage det store skridt og flytte hovedkvarteret derned, hvor kunderne er.

»Vi har lokal repræsentation i flere lande, så det er ikke som sådan noget problem for os at være i Danmark, selv om vores markeder er uden for landets grænser. Vi køber selvsagt mange flybilletter, og vi er da udfordret af, at lønningerne er højere herhjemme. Men vi konkurrerer på kvalitet, performance og rettidige leveringer – og ikke nødvendigvis prisen,« siger han og tilføjer:

»Så det optager os ikke at overveje at flytte. Der vil jo også være ulemper. Det er jo ret enkelt. Hvis vi flytter hovedkvarteret, så vil vi jo bare få langt at køre til arbejde.«