Internationalt selskab med Uber og Google i ryggen sender 250 elløbehjul ud i Københavns gader

Onsdag træder transporttjenesten Lime, der har Uber og Google Venture som investorer, ind på det københavnske marked for udlejning af el-løbehjul. Det sker samme dag som konkurrenterne mødes til workshop i Transportministeriet.

kyku
Limes el-løbehjul ruller igen i de københavnske gader Fold sammen
Læs mere
Foto: Lime PR Foto

Den ene af verdens to største udlejere af elløbehjul, Lime, er tilbage i Københavns gader.

Onsdag stiller transporttjenesten 250 løbehjul op til udlejning i København. Københavnerne har tidligere haft mulighed for at stifte bekendtskab med Lime, nemlig i begyndelsen af oktober, da virksomheden første gang sendte sine løbehjul på gaden. Løbehjulene blev dog trukket tilbage efter fire dage, da det viste sig, at de var ulovlige at køre på.

Siden har Folketinget lovliggjort løbehjulene som en ét-årig forsøgsordning med virkning fra 17. januar i år.

»Jeg er rigtig glad for, at Lime nu kommer på gaden i København. Vi har længe set frem til at lancere Limes el-løbehjul i den danske hovedstad, som i forvejen er én af verdens førende byer for grøn transport,« siger landechef i Danmark, Niklas Joensen.

Siden løbehjulene blev lovliggjort har svenske Voi og tyske Tier haft løbehjul på gaden, mens Københavns Kommune har forsøgt at finde ud af, hvordan kommunen skulle regulere de nye udlejningstjenester, som også omfatter de orange delecykler fra danske Donkey Republic, ikke mindst set i lyset af, at Københavns Kommune også for nogle år siden var med til at tage initiativet til at få bycykler (de hvide bycykler, red.) på gaden i København.

Kan ikke vente længere

Lime har efter det første forsøg i København valgt at være afventende i håb om, at der kom nogle klare regler for udlejningen i København. Men nu kan selskabet ikke vente længere.

»For os er det helt tydeligt, at der er stor efterspørgsel efter udlejning af løbehjul i København, og vi kan se, at folk i tusindvis allerede bruger transportformen. Siden løbehjulene blev lovliggjort i januar i år har vi været i dialog med både Københavns Kommune og Transportministeriet, og vi havde håbet, at reguleringen var faldet på plads. Men nu er fire måneder ud af tolv gået, og noget tyder på, at reguleringen ikke er på vej lige foreløbig. Så vi kan ikke bliver ved med at vente,« siger Niklas Joensen.

Lanceringen kommer samme dag, som det aktive operatører, der udlejer el-løbehjul og delecykler uden fast udlejningssted, møder til en workshop kl. 13 i Transportministeriet sammen med repræsentanter fra København, Odense og Aarhus kommuner. Og det er ikke tilfældigt.

»Vi har fået at vide, at Transportministeriet afholder en workshop for de operatører, som er aktive i København. Vi vil gerne skubbe lidt på for også at deltage i det møde, og det er også én af grundene til, at vi lancerer i dag,« siger Niklas Joensen, som i skrivende stund ikke ved, om Transportministeriet ender med at invitere Lime med ved mødebordet.

Workshop med deltagerbegrænsning

I forvejen har Yael Bassam, københavnsk cykelhandler og indehaver af en af byens største cykeludlejningsvirksomheder, Copenhagen Bicycles, forgæves forsøgt at få lov at deltage i mødet. Yael Bassam arrangerede i sidste uge en demonstration foran Transportministeriet i protest over, at ministeriet havde blandet sig til fordel for de nye operatører i deres strid med Københavns Kommune.

Sideløbende er Yael Bassam i midlertid selv gået i gang med at udvikle en app i samarbejde med en canadisk webudvikler til udlejning af cykler både med og uden fast udlejningssted. App'en er endnu ikke færdigudviklet, men Yael Bassam mener, at hun alligevel bør deltage. Det mener Transportministeriet imidlertid ikke, og understreger, at workshoppen er for aktive operatører, og at reglerne for udlejning fra fast udlejningssted ikke vil blive diskuteret på mødet.

Uanset om Lime når at blive inviteret til mødet onsdag eftermiddag, har selskabet tænkt sig at blive i København. Derfor forsøger selskabet også at imødegå nogle af de indvendinger, som Københavns Kommunes Trafik- og Miljøudvalg og -forvaltning har mod løbehjulene.

Holder sig i udkanten af Indre By

Lime vil blandt andet ikke opstille el-løbehjul i den Indre By, men kun i udkanten af indre by, og vil sørge for at have et team, der kører rundt i løbet af dagen og indsamler henkastede løbehjul og løbehjul, der bliver stillet i Indre By.

»Vi er rigtig glade for, at vi har fået etableret et lokalt team med eget værksted og chauffører, som kører rundt og indsamler defekte og fejlplacerede løbehjul og reparerer dem, så de er sikre at køre på. Vi er oppe på ti medarbejdere om kort tid, og dertil kommer så et user-community, som man kan tilmelde sig, og indsamle løbehjul og oplade dem natten over,« siger Niklas Joensen

Lime, der blev stiftet i USA i januar 2017, og allerede har rejst knap 3,3 mia. kr. i investeringer og er vurderet til en værdi på én mia. dollar eller 6,6 mia. kr., opererer allerede i 25 byer i 13 europæiske lande. Blandt byerne er Stockholm, Paris, Berlin og Zürich. På verdensplan opererer Lime i mere end 100 byer.