Han har besøgt i omegnen af 1.000 vingårde, og at pege på en region frem for alle de andre er stort set umuligt. Hans favoritvin er dog den, der den givne dag passer til maden og matcher budgettet.
Thomas Winther er ikke snobbet, når det kommer til vin, men han ved, hvad der er kvalitet, og han går op i håndværk. Om det så er rød, hvid, rosé, med bobler, fra Sydafrika, Frankrig, Italien eller Californien. Og så er han træt af, at der altid er nogen, der drikker af hans glas uden forinden at spørge.
»Åbner man en flaske vin til 150 kroner, går størstedelen af pengene ikke til vinbønderne, som gør det hårde arbejde for at fremstille en god vin – de får måske fire eller fem euro. Distributører, leverandører og sælgere får det dobbelt af dette og dertil kommer moms og afgifter. Mellemleddene tager altså en meget større slurk end vingårdene uden at give nogen værdi i bytte,« siger Thomas Winther, CEO og stifter af WineJump.
Selskabet ændrer fundamentalt vinens vej fra kælder til køber med en fuldt automatiseret platform skræddersyet til hvert enkelt lands reguleringer, så både mellemmænd og papirarbejde med moms og told bliver overflødigt.
Dette har end ikke onlinekæmpen Amazon formået at gøre. Amazon har forsøgt sig med vin, men lykkedes aldrig til fulde med det i hverken USA eller Europa.
Giganten har ikke løst toldproblemet, og alle vine bliver først transporteret til et Amazon-center, før det når ud til køberne. Manøvren har været for besværlig og ikke til at skære hjørner af – selv ikke for folk som Amazon-stifter Jeff Bezos – fortæller Thomas Winther, der har skrevet, ringet og forhandlet med myndigheder i syv lande for at bryde igennem.
»Der er ingen automatik. Den måde, vi handler vin på, er ikke set før, så alle toldkontorer har været udfordret på, hvordan man får regelværket til at passe til vores forretningsmodel. Det tog os måneder at komme hertil og forstå, hvilken dokumentation der i hvert enkelt land skal til for at gøre alle glade,« siger han.
Jeg kunne sagtens tage til DTU og lære en masse, men det sker med en helt anden frekvens i Silicon Valley.Thomas Winther
Gå efter kvalitet under radaren
Thomas Winther har kunnet trække på erfaringerne fra sine år i Erhvervsministeriet i Danmark og også i EU, hvor han arbejdede med handel og udvikling – lige indtil udvikling trak mere.
For 15 år siden oprettede Thomas Winther egen konsulentvirksomhed på innovationsområdet, ligesom han i en mellemperiode drev en specialiseret vinbutik i København, Vinkunsten, som solgte sydafrikanske kvalitetsvine fra mindre producenter. Disse vine fra lokale producenter, som er for små til at være interessante for de store importører, har stor plads i Thomas Winthers hjerte.
»Jeg boede i Bruxelles i slutningen af 1990erne, så Champagne i Nordfrankrig lå lige rundt om hjørnet. Der tog vi på weekendtur, og det var enormt festligt. Vi løb dog ret hurtigt sur i at besøge de store vingårde, hvor turistbusserne væltede ind, for man mødte altid en salgsrepræsentant, der ikke havde fingrene nede i druerne. På vores næste tur gjorde vi en dyd ud af at nå de små vinbønder og stamme os frem på fransk for at finde ud af, hvordan de fremstillede vinen. Derfra spredte det sig til Jura, Bourgogne, Bordeaux, Norditalien, Spanien og senere Sydafrika med Vinkunsten,« fortæller Thomas Winther.
Nu er turen så kommet til Californien, hvor Thomas Winther har åbnet danske WineJump. Hans hustru fik i 2018 et tilbud om at arbejde i Silicon Valley – et område, der altid har haft en stærk tiltrækningskraft på Thomas Winther.
»Det er ikke kun på grund af mulighederne for investering, at det giver mest mening at begynde her. Energien er så fed, udsynet er et andet, systemet er et andet, og alle de relaterede teknologier som maskinlæring og kunstig intelligens findes her på et helt andet niveau. Jeg kunne sagtens tage til DTU og lære en masse, men det sker med en helt anden frekvens i Silicon Valley,« siger Thomas Winther.
Al god vin har en god historie
Med WineJump giver Thomas Winther alle de mindre vingårde og -distrikter, som han har besøgt siden 1990erne, mulighed for at sælge internationalt og tjene mere pr flaske end med mellemmænd. Og det uden at skulle tænke på told og moms. Og kunderne får kvalitetsvin til en bedre pris med historier, der giver vinen ekstra dybde.
»Al god vin har en god historie. Man kan ikke altid være på vinferie, men i og med vingårdene selv præsenterer deres vine på platformen og fortæller deres historie, opstår en anden nærhed mellem vingård og WineJumper, som bliver en del af vinoplevelsen. Nærhed, kulturarv, miljø og stil er en vigtig del af vinverdenen,« siger Thomas Winther.
Planen er at vinde markedet i Europa inden for det næste år. Derefter skal platformen tilpasses det amerikanske marked med de føderale regler, der gælder her, og de regler, der er udformet fra stat til stat. En ikke meget anderledes manøvre end at tilpasse til EU og nationale reguleringer.
Investorerne på Sand Hill Road i Silicon Valley er interesserede. Men hidtil har Thomas Winther og medstifter Marco Angemeier hældt hver en krone fra deres opsparing på flasker for ikke at udvande værdien, før de går på markedet.
Snart skal Thomas Winther igen besøge Sand Hill Road, for WineJump er netop blevet lanceret.
»At være de eneste med en markedsplads som WineJump vækker selvfølgelig interesse blandt investorerne. Spørgsmålet har blot været, om det virkelig er muligt. At vi har kunnet løse op for den hårdknude af afgifter og regulering, der hersker på området. For investorerne er det usædvanligt, at der kommer en startup, som er unik, fordi de har løst et møgkedeligt administrativt problem,« siger Thomas Winther.