Har den mand opfundet den finansielle evighedsmaskine?

Nets fortsætter med at overraske med milliardhandler. Det store spørgsmål er imidlertid, om denne hidsige handelstrafik også er god for kunderne. Konkurrencemyndighederne bør være helt oppe på mærkerne.

Nets
Nets-direktøren, Bo Nilsson, og de øvrige chefer i virksomhedens aktieprogram kan se frem til en gevinst på syv mia. kroner, hvis handlen med Mastercard bliver virkeliggjort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Meget kan man sige om Nets-folket i Ballerup, men kedelige er de i hvert fald ikke. Tænk, at noget så usexet som en betalingsvirksomhed kan vække så store og stærke følelser i befolkningen.

På blot fem år har Nets – og især dets ejere og ledelse – forbløffet igen og igen. Senest med oplysningen om, at Nets har indgået aftale med den amerikanske betalingsgigant Mastercard om at sælge straksbetalingsdivisionen i Nets, Corporate Service, for den nette sum af 21,3 mia. kr. Det er blandt andet Betalingsservice, der indgår i den handel.

Handlen skal dog godkendes af konkurrencemyndighederne. Umiddelbart betragtet vurderes det ikke at være et problem, men der kan sagtens vise sig problemer med at få den handel igennem. Ikke mindst fordi Nets har karakter af monopol på nogle af forretningsområderne.

Eksperter har betegnet handlen som god for begge parter, om end i den lidt dyre ende. Men når en handel er god for både køber og sælger, behøver den ikke nødvendigvis være god for kunderne. Det er her konkurrencemyndighederne, både i Danmark og EU, i den grad bør gå i dybden og også se på, hvad disse monopollignende virksomheder kan udvikle sig til på lidt længere sigt.

»Konkurrencemyndighederne bør i den grad gå i dybden med den handel.«


Det er godt, hvis teknikken kan udvikles og gøre det mere effektivt at cleare betalinger, store som små. Det burde alt andet lige betyde lavere enhedspriser, som bør deles mellem udbydere af betalingsløsninger og kunderne. Ellers virker markedsøkonomien ikke i denne sektor.

Nets er blevet »verdensberømt« i Danmark. Ikke for virksomhedens tekniske kunnen, men fordi virksomheden og især dens topchef, Bo Nilsson, har kunnet håndtere mængder af milliarder i stor stil. Ikke mindst det særligt lukrative aktieprogram til 60 chefer i Nets, som i bedste fald vil kunne kaste en gevinst på syv mia. kr. af sig – heraf op mod 1,9 mia. kr. til Bo Nilsson.

Det skal siges, at der endnu er et stykke vej, før denne drøm kan gå i opfyldelse. I runde tal vil det betyde, at den værdi, som Nets havde ved den seneste handel, nemlig 33 mia. kr., skal tredobles, før de helt store gevinster boner ud til Bo Nilsson & co.

Nets er blevet synonym med den del af erhvervslivet, hvor ekstrem grådighed råder, og ikke bare kritiseret af politikere og offentlighed, men også af erhvervslivets egne. Det er skidt på et tidspunkt, hvor erhvervslivet ikke har brug for at ligge i krig med sin omverden, men brug for opbakning og betragtet som en forudsætning for et velfærdssamfund.

Set udefra kan man undres over, hvor ekstremt forskellige prisvurderingerne af Nets har været blot over de seneste fem år. Enten handler det om, at den kloge narrer den mindre kloge, eller at prisfastsættelsen er baseret på andet end den grundlæggende forretning.

Nets var indtil 2014 ejet af en række danske og norske banker. Selskabet blev solgt for 17 mia. kr. til de to kapitalfonde Advent og Bain, og også ATP var med i den ejerkreds. Hurtigt derefter, i 2016, blev Nets så børsnoteret til en markedsværdi på 30 mia. kr.

Nets-aktien sivede dog efter børsnoteringen, men vupti, allerede i 2017 kom der en ny kapitalfond på banen og købte Nets af børsen for 33 mia. kr. Og nu sælger man så omkring en tredjedel af virksomheden til Mastercard for 21,3 mia. kr.

Ingen tvivl om, at Bo Nilsson og hans folk – med succes – er dykket ned i en særlig, fremtidsorienteret niche. Men om det også holder på den lange bane, og om det også er til gavn for forbrugerne, kan kun fremtiden vise.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator

»Kun fremtiden kan vise, om jonglering med milliarder i Nets også er til gavn for kunderne.«