Grønne danske iværksættere skal hjælpe IKEA med at blive klimapositiv

Som en af de første virksomheder i verden besluttede svenske IKEA sidste sommer, at møbelgiganten skal være klimapositiv allerede i 2030. 18 grønne iværksættere fra hele verden – heraf fire danske – er udvalgt til at hjælpe IKEA med at udvikle de rigtige klimaløsninger.

Ikea cykel
En del af IKEAs strategi om at blive klimapositiv i 2030 handler om at få kunderne til at vælge klimarigtige løsninger, som f.eks. at transportere IKEA-varer hjem på cykel. IKEA håber, at en gruppe udvalgte iværksættere kan hjælpe med at få kunderne til at ændre adfærd. Foto: IKEA Fold sammen
Læs mere

Sidste sommer besluttede IKEA at sætte turbo på sin klimaindsats. Derfor satte den svenske møbelgigant som en af de første virksomheder i verden et konkret mål om, at selskabets samlede værdikæde ikke bare skal være klimaneutral, men klimapositiv i 2030 sammenlignet med 2016.

Foreløbigt går det dog den gale vej. Sidste regnskabsår udledte IKEA nemlig via sin værdikæde knap 27 millioner ton CO2, hvilket svarer til 0,1 pct. af verdens samlede udledning af drivhusgasser. Det er en stigning på knap tre pct. sammenlignet med regnskabsåret 2016, viser IKEAs bæredygtighedsrapport for 2018, som blev offentliggjort 27. marts. Væksten skyldes, at IKEA fortsætter med at vokse og bygge nye butikker. I sidste regnskabsår 2017/18 voksede omsætningen næsten fem pct. til 260 mia. kr.

Men det får ikke den svenske jætte til at give op. I stedet vil IKEA fremover arbejde på, at virksomhedens klimaaftryk bliver afkoblet fra virksomhedens vækst.

Som et led i sin strategi har IKEA besluttet, at den skal arbejde tæt sammen med iværksættervirksomheder, der deler IKEAs mål om at blive en 100 pct. cirkulær og klimapositiv virksomhed.

Artiklen fortsætter nedenunder

Derfor deltager 18 iværksættervirksomheder fra hele verden, heriblandt fire danske, netop nu i IKEA Bootcamp i møbelkoncernens hovedkvarter i Älmhult i Sverige. Her arbejder de intensivt sammen med en såkaldt sponsor, som arbejder med produkt- eller forretningsudvikling internt i IKEA, om at komme op med en idé til, hvordan lige præcis deres produkt eller service kan blive til en del af et strategisk initiativ eller en del af en businessplan hos IKEA. Processen styres af det danske iværksætterfællesskab og konsulenthus Rainmaking.

»Vi ønsker at have en positiv indvirkning på verden. Det er ikke nok at sige, at i 2025 vil vi have nedbragt CO2-udslippet med en eller anden procentsats. Vi skal helt konkret gøre verden til et bedre sted at være og ultimativt sikre, at IKEA sætter et positivt aftryk på klodens klima og miljø,« siger Per Krokstäde, der er chef for IKEA Bootcamp.

Derfor har IKEA i sin udvælgelse af de 18 iværksættervirksomheder, som deltager i bootcampen, lagt vægt på, at der er tale om virksomheder og mennesker, der er drevet af samme ambitioner som opdragsgiveren.

»Vi har udvalgt virksomheder med en innovation, som vi ser muligheder i, og som samtidig har samme indstilling til at gøre en positiv forskel for den verden, som vi har. Det handler ikke kun om den tekniske løsning, men også om at gøre løsningen økonomisk tilgængelig for mange mennesker. IKEA er en global virksomhed, og vi ser i dag, at rigtig mange mennesker i udviklingslandene begynder at tjene penge og ønsker bedre hjem, samtidig med at middelklassen i resten af verden bliver mere presset. Derfor skal vores løsninger være til at betale for de mange, hvis vi skal gøre en forskel,« siger Per Krokstäde.

Artiklen fortsætter under billedet

IKEA vil reducere sin egen udledning af CO2 med 15 pct. frem til 2030. Hvis man tager højde for IKEAs forventede vækst, har virksomheden regnet sig frem til, at det svarer til at reducere udledningen med 70 pct. per produkt. Solceller på taget af IKEAs fabrikker og varehuse er en vigtig del af løsningen. Foto: IKEA Fold sammen
Læs mere

De 18 iværksættere er udvalgt blandt ikke færre end 1.112 ansøgere fra 62 lande. Fire ud af de 18 virksomheder, der slap gennem den indledende udvælgelsesproces, er danske. Kun USA kan stille med flere virksomheder, nemlig seks af de 18. De 18 virksomheder har nu frem til på fredag til sammen med relevante udviklere fra IKEA til at finde et forslag til et produkt, en service eller en løsning, som de sammen skal arbejde videre med. Fredag skal alle parter være enige om, at det er en god idé at gå videre med projektet. Ellers bliver iværksættervirksomheden sendt hjem.

Genbruger varmt vand fra brusebadet

En af de danske deltagere er Simon Kolff, der har opfundet en bruser, som genbruger og renser det varme vand, når man er i bad. På den måde kan man spare op til 85 pct. af vandforbruget og 75 pct. af energiforbruget, afhængigt af udgangspunktet, til at varme vandet op, når man tager sit morgenbrusebad. Sammen med medstifter Troels Grene driver de virksomheden Flow Loop. I modsætning til de genbrugsbrusere, der allerede er på markedet, kan Flow Loops bruser monteres i eksisterende badeværelser, uden at fliser og væg skal brydes op.

Simon Kolff, stifter og CEO i Flow Loop, har opfundet en genbrugsbruser til eksisterende badeværelser. Foto: Privat Fold sammen
Læs mere

»I går var meget intensiv. I dag er lidt mere rolig. Men der ligger selvfølgelig et pres i, at det er afgørende, at vi finder frem til en aftale med IKEA senest på fredag. Der er en del møder med den afdeling, vi potentielt skal samarbejde med, og også noget jura, der skal falde på plads,« fortæller Simon Kolff over telefonen fra Älmhult.

»Jeg kan ikke sige så meget konkret, men vi arbejder hen mod en differentiering, hvor vi kører med vores egen løsning, der er rettet mod business-to-business og f.eks. hoteller, mens IKEA har fokus på private kunder. Udfordringen er, at det vil tage lang tid at udvikle en version til IKEA, og det risikerer at gå ud over vores plan om at lancere vores egen version på markedet inden for et halvt år. Men det prøver vi at finde en løsning på,« fortæller Simon Kolff.

Hvis Flow Loop går videre, fortsætter et tæt samarbejde om at udvikle en prototype på en løsning over de næste tre måneder.

Løve-virksomhed skal hjælpe Ikea med genbrug

De øvrige danske iværksættere bevæger sig også inden for det grønne område. Virksomheden Freemi, som i 2016 deltog i Løvens Hule og fik en mindre investering fra de to løver Christian Stadil og Birgitte Aabo, har udviklet en genbrugsapp, som gør det muligt at give de ting, man ikke har brug for, gratis til andre. 15 pct. af det, der deles gratis i appen, er møbler fra IKEA.

Et vigtigt skridt i retning af at blive klimapositiv er, at IKEA nedbringer klimaaftrykket fra de materialer, som indgår i virksomhedens produkter. Råmaterialer står i dag for mere end en tredjedel eller 36 pct. af IKEAs samlede CO2-udledning.

Artiklen fortsætter nedenunder

Derfor har den svenske koncern blandt andet et mål om at være 100 pct. cirkulær i 2030. Det vil sige, at virksomheden kun bruger bæredygtige og genanvendte materialer til sine produkter, og at alle produkter er designet til at kunne gensælges, repareres og genbruges samt at alle materialer kan genanvendes. Målet er, at ingen produkter fra IKEA må havne på lossepladsen. Det skal blandt andet ske ved at udvikle nye måder, som kunderne kan give deres produkter videre på.

IKEA kæmper med kunders opfattelse

»Vi har en udfordring i dag med, at mange af vores kunder stadig har den opfattelse af IKEA-produkter, at det er noget, man køber og smider ud, når de går i stykker, eller man ikke har brug for dem længere. Men alle de varer, vi designer i dag, er designet i en kvalitet og med funktioner, så de kan klare mange generationers liv. Derfor vil vi gerne samarbejde med et genbrugssite som Freemi og udvikle nye genbrugsløsninger med dem,« siger Per Krokstäde.

Artiklen fortsætter under billedet

Jamie Neubert Pedersen (tv.) og Rasmus Thude er to af stifterne bag virksomheden Freemi, som har udviklet en genbrugsapp. Foto: Privat Fold sammen
Læs mere

»Lige nu er det for tidligt at sige, hvad vi helt præcist kan samarbejde med IKEA om. Alt er oppe at vende. Men vi vil helt sikkert gerne lave et partnerskab med IKEA. Vi er her for at gøre en forskel, og med IKEA som partner vil vi kunne komme ud til millioner af brugere verden over på meget kort tid,« siger Rasmus Thude, der er CEO og medstifter af Freemi.

De to sidste danske iværksættervirksomheder er drikkevareproducenterne The Syrup Company samt Læsk. Det er interessant for IKEA, som – hvad mange måske ikke er klar over – hører til blandt verdens ti største fødevareproducenter med en omsætning på fødevarer på omkring 15 mia. kr., fordi koncernen driver restauranter i forbindelse med sine 422 varehuse i 52 lande verden over.

The Syrup Company laver økologiske drikkevarer med naturlige ingredienser, og ifølge IKEA er målet at samarbejde om at skabe særlige smage til IKEA. Læsk laver læskedrikke, herunder kombucha, med mindre sukker ved hjælp af fermentering.

LÆS MERE