Grøn passagerafgift på 13 kroner skuffer både grønne og liberale

Regeringens plan om at indføre en passagerafgift på 13 kroner vil ikke løse de problemer, flytrafikken skaber for klimaet. Tværtimod, lyder det fra både en grøn og en liberal tænketank. Der skal en helt anden løsning på bordet.

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S), transportminister Trine Bramsen (S), skatteminister Jeppe Bruus (S), Simon Pauck Hansen, formand for klimapartnerskab for luftfart og koncerndirektør i SAS samt administrerende direktør for Københavns Lufthavn Thomas Woldbye præsenterer regeringens nye udspil »Grøn luftfart for alle«. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

På årets første dag i 2022 lovede statsminister Mette Frederiksen (S) at gøre det grønt at flyve. I hvert fald inden for det danske riges grænser.

»Senest i 2025 skal vi have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark,« lød det fra statsministeren, der tre uger senere iklædte sig gul refleksvest og besøgte en stor hangar i Københavns Lufthavn sammen med partilederne fra SF og Enhedslisten for at se på mulighederne.