Gigantisk luksuskoncern vil have fingrene i Tiffany

Filmstjernen Marilyn Monroe er langt fra den eneste, der var glad for diamanter fra Tiffany. Nu kaster den franske luksusgigant LVMH også sin kærlighed over smykkefirmaet med et købstilbud. Men i første omgang er kærligheden ikke blevet gengældt. Aktionærerne er dog glade.

En 20,34 karat diamant som var til salg hos Tiffany i Japan i april 2017. Nu prøver den franske luksusgigant LVMH ar købe Tiffany & Co.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP/Ritzau Scanpix

Det franske luksuskonglomorat LVMH, der blandt andet har Louis Vuitton, Dior, Moët & Chandon og Veuve Clicquot under sit tag, forsøger at købe luksussmykkevirksomheden Tiffany & Co.

Købstilbuddet, der kom som en overraskelse for Tiffany, lyder på 14,5 milliarder dollar eller tæt på 100 milliarder kroner. Det skriver blandt andre Financial Times. Tilbuddet fra LVMH svarer til cirka 120 dollar per aktie og er dermed 22 pct. højere end Tiffanys lukkekurs i fredags.

Her til eftermiddag mandag sendte Tiffany en pressemeddelse ud, hvori der stod, at der ikke direkte er nogen forhandlinger mellem parterne. Men bestyrelsen for Tiffany vil i henhold til den forpligtelse, den har, se på tilbuddet og vurdere, hvad der er bedst for selskabets investorer. Det vil ske med assistance fra uafhængige finansielle og juridiske rådgivere.

Den første time efter aktiemarkedet var åbnet, steg Tiffany-aktion med 32 pct. til kurs 129. Markedet har dermed taget godt imod tilbuddet, hvilket afspejler, at man enten forventer en forhøjelse af tilbuddet fra LVMH, eller at der kommer andre på banen med et højere bud.

LVMH har været dygtige til at skabe værdi

LVMH købte i 2011 det italienske smykkebrand Bulgari. John Armitage, der er chefinvestor hos London-hedgefonden Egerton, der ejer den sjettestørste aktieandel i Tiffany, påpeger, at købet af Bulgari var en stor succes.

»Som Tiffany-aktionærer ser vi gerne, at værdien af en godt brand og selskab bliver maksimeret,« siger han til Financial Times.

Ifølge Wall Street Journal er smykker en af de forretningsområder, der vokser hurtigst i luksussektoren.

I 2018 voksede det globale smykkemarked med syv procent og ramte en værdi på omkring 18 milliarder dollar svarende til mere end 120 milliarder kroner, oplyser konsulentfirmaet Bain & Co til avisen.

Det 182 år gamle smykkefirma Tiffany & Co. er med sine 300 butikker på tværs af verden en af verdens største juvelerer. Tiffany har på det seneste været ramt af en række udfordringer, der har haft betydning for aktiens kurs. Det gælder blandt andet en stærk dollar, handelskrigen mellem USA og Kina samt et lavere forbrug blandt turister.