Galt eller genialt? Netto indfører klimamærkning, men skærer alle tomater over én kam

Som den første butikskæde i Danmark har Netto mærket fødevarer med deres klimaaftryk. Ideen er før testet i England og blev senest forkastet herhjemme i 2019. Salgsorganisation for gartnerier advarer mod slagside, når eksempelvis alle tomater skæres over én kam uanset oprindelse.

Salling Group med Netto, Føtex og Bilka i porteføljen er i gang med at teste klimamærkning af fødevarer i Netto. Uanset hvordan tomater er dyrket, og om de kommer fra Danmark, Holland, Spanien, Marokko eller Polen, er de listet med samme klimaaftryk. Her fyldes hollandske tomater på hylderne i Føtex i København. Thomas Lekfeldt

24 procent af den samlede CO2-udledning fra danske husholdningers private forbrug stammer fra, hvad vi spiser og drikker.

Det gør derfor en stor forskel for ens personlige klimaaftryk, hvad der ryger i kurven, når vi køber ind.