Fyringer og ny kapital skal redde presset københavnsk hotelgigant

BC Hospitality Group, der står bag flere store hoteller og konferencecentre i København, har været hårdt ramt af coronakrisen. Derfor har virksomheden nu præsenteret en langsigtet plan, der skal sikre overlevelse.

BC Hospitality Group gik ind i 2020 med underskud og er efter coronakrisen i store problemer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Turismen har lidt under coronakrisen, og det har ramt en af de store københavnske hotelkæder særdeles hårdt.

BC Hospitality Group, der er holdingselskabet bag blandt andet Hotel Marriott, Hotel Bella Sky Copenhagen og Bella Center Copenhagen, er så hårdt ramt, at den nu er klar med en langsigtet plan, som skal sikre virksomhedens fremtid.

»Vi har fået forhandlet nogle lempelige vilkår hos vores murstensejere, og så har vi været i stand til at få yderligere finansiering fra vores investorer og fra banken. Samlet set er det en redningsplan, der løber op i et pænt trecifret millionbeløb over de næste to-tre år,« siger Allan L. Agerholm, koncernchef og administrerende direktør i BC Hospitality Group.

Planen indebærer også, at virksomheden fyrer 75 medarbejdere ved udgangen af august. Allan L. Agerholm forventer ikke, at der vil ske yderligere fyringer i fremtiden, fordi redningsplanen ifølge ham er tilpas pessimistisk i forhold til, hvordan fremtiden ser ud for virksomheden.

»Justeringen er designet til at passe ind i den forudsigelse, vi har lavet for det næste års tid. Hvis det holder, vil vi begynde at skulle ansætte igen i andet kvartal næste år,« siger han.

Stram likviditet

Det er ikke noget nyt, at der er røde tal på bundlinjen i BC Hospitality Group. Også inden coronakrisen blødte virksomheden, der gik ind ind i 2020 med et underskud på knap 20 millioner kroner efter skat i 2019. Virksomhedens omsætning faldt også fra 959 millioner i 2018 til 892 millioner kroner i 2019.

Allan L. Agerholm, koncernchef og administrerende direktør for BC Hospitality Group, er overbevist om, at den præsenterede redningsplan er tilstrækkelig i forhold til at sikre virksomhedens overlevelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

 

Det skyldes ifølge Allan L. Agerholm blandt andet, at hoteldriften i 2019 var meget ujævn og dermed ikke leverede det forventede overskud. Den primære årsag til underskuddet efter skat er dog, at virksomheden har investeret tungt, blandt andet i Nordeuropas største kongressal, som skal stå klar i april.

»Vi har nogle store afskrivninger, fordi vi har investeret meget aggressivt i vores virksomhed. Vi afskriver over 50 millioner, men driften i sig selv giver et overskud, så det er ikke fordi, vi er en usund forretning,« siger han.

Alligevel indeholder det netop offentliggjorte regnskab under noterne et afsnit om fortsat drift, hvor BC Hospitality Group gør opmærksom på, at likviditeten forventes at være meget stram i 2020, og at virksomhedens evne til at fortsætte afhænger af flere forskellige faktorer. Heriblandt hvordan coronakrisen udvikler sig, hvor længe restriktionerne gælder, udformningen af nye hjælpepakker, og hvor hurtigt økonomien kommer sig.

Allan L. Agerholm er dog ikke bekymret for virksomhedens overlevelse. Han er overbevist om, at redningsplanen er nok til at føre BC Hospitality Group gennem uvejret.

»Det er helt klart vores vurdering, at vi har et fuldt tilstrækkeligt kapitalberedskab til at overleve gennem krisen. Planen er baseret på et meget konservativt skøn, så jeg er helt rolig. Der skal rigtig meget yderligere disruption til, før den præsenterede plan ikke holder,« siger han.

Som at køre ind i en betonvæg

Coronakrisen har betydet, at virksomhedens omsætning i år er faldet med mere end 80 procent sammenlignet med 2019. Det skyldes ifølge regnskabet, at kunder har annulleret deres ordrer, mens nye ikke er kommet ind. I alt lagde 938.000 gæster vejen forbi BC Hospitality Groups forretninger i 2019, hvoraf cirka 610.000 var hotelgæster.

Allan L. Agerholm opfordrer derfor Folketinget til at skrotte hjælpepakkerne og i stedet begynde at lave en genopretningsplan, som blandt andet skal stimulere efterspørgslen hos dem, der kan bruge hotellerne.

»Det er bedre at investere i at få skabt efterspørgsel i de markeder, der er tilgængelige, end at sende mere støtte. Vi har længe foreslået at lave et fradrag, der ligner håndværkerfradraget, man lavede efter finanskrisen, da den industri var hårdt ramt. Det vil stimulere den private efterspørgsel. Man kan samtidig give virksomhederne fuldt repræsentationsfradrag, så de også kommer i gang,« siger han.

Koncernchefen mener ikke, at coronakrisen kom på et særlig ubelejligt tidspunkt for BC Hospitality Group, selvom virksomheden gik ind i 2020 med et underskud.

»Coronakrisen har ramt os og alle andre fuldstændig ens. Det er ligesom at køre i en bil på motorvejen direkte ind i en betonvæg. Men det er vigtigt, at vi ser fremad og ikke tilbage,« siger Allan L. Agerholm.