Eldrup-kommissionen har netop præsenteret sine anbefalinger til, hvordan et nyt bilafgiftssystem kan skrues sammen. Få et overblik over, hvad formand for kommissionen, Anders Eldrup, sagde om kommissionens anbefalinger.
Anders Eldrup præsenterede fire forskellige modeller for, hvor mange el-biler der skal være på vejene i 2030. Her vurderer kommissionen, at scenariet med en million grønne biler i 2030 er mindre hensigtsmæssigt, da det ville blive for dyrt for statskassen.
Kommissionen pegede derimod på scenariet med 750.000 grønne biler i 2030, da det både vil mindske CO2-udledningen, samtidig med at det vil være nemmere at finansiere. Det er en mere fornuftig middelvej, som også er fuldt finansieret, siger Anders Eldrup. Modellen koster statskassen 2,9 milliarder
Det er dog i sidste ende politikernes opgave at vurdere, hvilket hensyn de vil prioritere højest, lyder det fra Anders Eldrup, der peger på forholdet mellem CO2-udledningen og samfundsøkonomien som et væsentligt dilemma.
Uanset hvilken model politikerne vælger at indføre, vil det dog kun give et beskedent bidrag til målsætningen om 70 procents reduktion af CO2-udledningen i 2030, fortæller Anders Eldrup.
Foreslår vejafgift
Kommissionen mener samtidig, at løbende afgifter på bilen bør svare til den CO2-udledning, som den enkelte bil udleder, fortalte Anders Eldrup. Derfor anbefaler kommissionen at indføre et CO2-tillæg til registreringsafgiften.
Derudover vil det såkaldte road-pricing-system formentlig blive en del af fremtidens afgiftssystem, siger Anders Eldrup.
Kommissionen anbefaler dog i første omgang at indføre en vejafgift, hvor både danske og udenlandske billister skal betale en årlig afgift for at køre på de danske veje. Afgiften kommer i første omgang til at ligge på 1.000 kroner.
»Kommissionen finder ikke, at de eksisterende teknologiske løsninger til et kilometerbaseret roadpricing-system er tilstrækkeligt udviklede og afprøvede til at kunne implementeres nationalt på nuværende tidspunkt. Kommissionen lægger i stedet op til, at der fra 2023 indføres en afgift for benyttelse af den danske vejinfrastruktur på 1.000 kr. pr. år. Afgiften gælder for alle køretøjer – både danske og udenlandske,« lyder det i rapporten.
Kommissionen foreslog yderligere, at danskerne skal have et midlertidigt tilskud til at købe en el-bil, da det er ellers svært at gøre de små el-biler konkurrencedygtige. I anbefalingen lyder det, at hvis man køber en el-bil i 2020, kan man få et årligt tilskud i ti år, og hvis man køber en i 2021, kan man få tilskuddet i ni år.
Personbiler »by far« de største udledere
Anders Eldrup fremhæver desuden, at personbilerne »by far« er den største udleder, så det vil betyde en del, hvis man kan fjerne udledningen fra denne sektor, siger Anders Eldrup.
Det tager dog lang tid at omstille bilparken, så Folketinget burde nok have startet for 10-15 år siden, mener Anders Eldrup.
På pressemødet fortæller Anders Eldrup desuden, at det ikke er muligt at forbyde produktion af benzinbiler i 2030, som en række partier ellers har foreslået. Derfor må Folketinget i stedet skabe en række incitamenter, der gør, at bilejerne i stedet køber lavemissions-biler.
Opdateres..