Vesterbro-virksomheden Fiberby har i ti år solgt bredbånd til boligforeninger i Københavnsområdet uden at sætte prisen op. Nu får hastigheden på bredbåndsproduktet dog et ordentligt skub, og dermed er prisen kommet i spil. Skal den hæves eller fastholdes og - ikke mindst - hvordan?

Det lader virksomheden i denne uge eksperterne i »Bestyrelsen mener« vurdere.

Siden oprettelsen i 2000, under navnet Indienet, har fremgang været en del af hverdagen, og baggrunden for den stadige succes er ifølge direktør Jakob Frederiksen en dyb respekt for kunderne og dermed et stort fokus på service og gennemsigtighed.

- Det er meget væsentligt for os, at der ikke er nogen, der får en oplevelse af, at vi hæver prisen, lige så snart de har skrevet under, og vi satser på åbenhed og klare priser uden en masse gebyrer, og derfor vil det også kræve, at vi forklarede en eventuel prisstigning ordentligt, siger Jakob Frederiksen.

Cirka 90 procent af Fiberbys salg går til boligforeninger, mens erhvervskunder tegner sig for resten, og netop salget til boligforeninger medfører udfordringer.

Lav pris et godt argument

- Når man handler med boligforeninger, er der tale om uprofessionelle bestyrelser, som arbejder med en lang beslutningsproces, og det kan være frustrerende især for virksomheder, der er på vej ind på markedet, men det er man nødt til at respektere, siger Jakob Frederiksen.

Han fortæller at det er blevet diskuteret indgående, om en højere pris er vejen frem, og hvordan det i så fald kan sælges til kunderne uden at give køb på goodwill.

- Mange er med krisen blevet mere omkostningsbevidste, og samtidig har mange bredbåndsleverandører hævet priserne. Derfor har vi kunnet udnytte vores lave priser som et godt argument, siger Jakob Frederiksen.

Han forklarer, at alternativet til at hæve prisen er en styrkelse af positionen som »reelle og rimelige« bredbåndsleverandører, og Fiberby arbejder på at reducere udgifter til support og administration.