Så længe kommunikationen er ærlig og rigelig, kan prisstigninger sagtens sælges til kunderne, lyder konklusionen fra »Bestyrelsen mener«, hvor eksperterne understreger, at hvis Fiberby for alvor vil opleve vækst, kræver det mod til at tænke større.

- Mit provokerende budskab er, at de lader til at have en veldrevet forretning med loyale kunder og et godt produkt, som de tjener for lidt på. De virker lidt skræmte i forhold til at gå til kunderne, lyder det fra salgskonsulent Michael Møller.

Han mener, at Fiberby med deres tætte forhold til kunderne og i forvejen lave priser har en fordel i forhold til at kunne kommunikere troværdigt.

- Hvis pris er det eneste, man har at konkurrere på, ligger den jo dér, men når kunderne har en positiv oplevelse af serviceniveauet, og konkurenterne samtidig har hævet deres priser, så man stadig kan holde afstand til dem, jamen, så skal prisen da op, siger Michael Møller.

Reelt grundlag for prisstigning

Samme grundlæggende budskab lyder fra strategiekspert Michael Tvermoes. Han slår dog fast, at hvis den hurtigere bredbåndsløsning først er blevet lanceret til den lave pris, vil det være skidt for troværdigheden, hvis prisen pludseligt stiger. Til gengæld ser han rig mulighed for at lade priserne blive højere via almindelig prisregulering.

- Det er selvfølgeligt helt nødvendigt, at der er tale om et reelt grundlag, men det kan for eksempel være de højere generelle omkostninger for at fastholde et højt serviceniveau, siger han.

Samtidigt med at priserne overvejes, rådes Fiberby til at bygge videre på den tætte dialog med kunderne i boligforeningerne.

- De skal tænke i fokusgrupper og eksempelvis invitere beslutningstagerne på en kop kaffe. Her kan de spørge ind til, hvilke ting der betyder mest for kunderne, og hvad de er villige til at betale for det, siger Michael Tvermoes.

Målsætningen om, at kunderne ikke skal overraskes af nye priser, vurderes dog af eksperterne som »helt rigtig«.

Virksomheden er kendt for at ville gøre tingene ordentligt, og det skal der holdes fast i.

Med fortsatte overvejelser om prisniveauet og stærk dialog er der gode forudsætninger for at udvikle forretningen.

- De skal lade det her folde sig ud, turde gå lidt mere til kunderne og tænke i større markedsandel, siger Michael Møller.