Europæiske lufthavne forventer først normale tilstande om flere år. Og hos Københavns Lufthavn er de også usikre på fremtiden

En undersøgelse fra flybrancheorganisationen ACI Europa viser, at flypassagererne ikke er vendt tilbage i samme grad, som man havde forventet. Københavns Lufthavn melder også om langt færre rejsende, men lufthavnen tør ikke spå om, hvornår flytrafikken vil være normaliseret.

SAS-fly holdt stille i Københavns Lufthavn i de første måneder af coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er færre rejsende, end de europæiske lufthavne havde forventet i juni, og det betyder, at der går endnu længere tid end hidtil antaget, før man er tilbage til »normale tilstande«. Også hos Københavns Lufthavn forventer man, at det vil tage lang tid, før man er tilbage til normalen – her er der også langt færre rejsende end normalt.

»I juli rejser der normalt 100.000 gennem terminalerne hver dag. I de første 15 dage af juli i år har der været cirka 15.000 dagligt, et fald på 85 procent,« siger pressechef for Københavns Lufthavn Kenni Leth.

I alt har luftfartsselskaberne annonceret ruteflyvninger til 85 destinationer til og fra Københavns Lufthavn i 2020. Det er 82 færre destinationer i forhold til sidste år.

»Sidste år var der ruteflyvning til 167 destinationer. Der er dog langt færre afgange og ankomster til og fra de enkelte rejsemål, så andelen af flysæder til salg forventes at lande på knap 28 procent i forhold til juli sidste år. Vi kan også se, at der på mange afgange er færre rejsende end normalt,« siger Kenni Leth og tilføjer, at det betyder, at der vil komme langt færre turister end normalt:

»Som verden og trafikken ser ud lige nu, forventer vi et samlet fald i antal rejsende denne sommer på omkring 85 procent. Det betyder blandt andet, at Danmark vil miste op mod 1,5 millioner udenlandske turister og forretningsfolk i sommermånederne.«

Genopretningen af passagertrafikken går langsommere end ventet

Lufthavne over hele Europa melder om færre rejsende end normalt, og også færre rejsende end man havde forventet i juni.

Det viser tal fra brancheorganisationen Airports Council International Europe, ACI Europe.

»Genopretningen af passagertrafikken skrider frem med langsommere skridt, end vi havde forventet,« siger generaldirektør for ACI Europe Olivier Jankovec ifølge Ritzau.

Den træge udvikling betyder, at ACI Europe ikke regner med at nå sidste års niveau for flytrafik i 2023. Først i 2024 forventer brancheorganisationen at nå det samme antal flypassagerer, som der var i 2019.

ACI Europas trafiktal dækker over 500 lufthavne i Europa – herunder Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og Aarhus Lufthavn.

Tallene viser, at der blot var 16,8 millioner passagerer i de europæiske lufthavne i juni. I 2019 var det tal omkring 240 millioner.

Det lave antal rejsende er en skuffelse for de europæiske lufthavne, der havde forventet flere passagerer i juni. Ifølge Olivier Jankovec betyder det, at det vil tage længere tid, end man havde ventet, før man er tilbage til tidligere tiders flyaktivitet.

»Dette var tilfældet i juni, og foreløbige tal for juli indikerer også, at det er mere sandsynligt, at vi sandsynligvis kun kan redde 19 procent af sidste års trafik snarere end de 30 procent, vi tidligere havde som prognose,« siger Olivier Jankovec.

ACI Europa forventer, at der vil være et passagerfald på samlet 1,57 milliarder passagerer i 2020. Det svarer til omtrent to tredjedele af trafikken i 2019.

Ifølge brancheorganisationen betyder det, at en forventet omsætning for 32,4 milliarder euro – svarende til 241,6 milliarder kroner – vil gå tabt.

Hos Københavns Lufthavn er man enig i, at der er lange udsigter til, at flytrafikken bliver normaliseret.

»Det er meget svært at forudsige, og derfor er vi ikke kommet med et præcist estimat. Men vi er enige i, at det formentlig kommer til at tage år, før vi er tilbage på 2019-niveau. Det afhænger meget af, hvordan rejserestriktionerne kommer til at se ud fremadrettet, og i hvilket omfang og hvor hurtigt passagererne vender tilbage,« siger Kenni Leth.