Elektrisk cykelkomet har alvorligt rod i regnskabet

Den danske forhandler af smarte el-cykler, Mate.Bike, har over det seneste halve år sat europæisk rekord ved at hente mere end 100 mio. kr. hjem i en crowdfunding-kampagne. Men hjemme på kontoret i København har de to søskende bag selskabet tilsyneladende slet ikke styr på regnskaber og den lovgivning, der skal overholdes, når man driver virksomhed.

Mate.bike PR Foto
Søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael har succes med at crowdfunde deres urban-smarte el-cykler. Værre ser det ud, når det kommer til at føre regnskab og holde styr på reglerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto/Mate.Bike

Bestillingerne på den urban-smarte, sammenklappelige elektriske cykel, Mate, bliver ved med at tikke ind på crowfunding-platformen Indiegogo.

Med bestillinger for knap 16 mio. dollar eller mere end 100 mio. kr. har den danske opstartsvirksomhed Mate.Bike lavet den bedste crowdfunding-kampagne i europæisk crowdfundings historie. Successen har skabt omtale i internationale medier som Forbes, The Verge og den italienske udgave af Wired, ikke mindst fordi Mate.Bikes produkt rammer lige ind i en kæmpestor global interesse for elscootere og elcykler.

Men successen har haft en pris.

Hjemme på kontoret på Vesterbro i København er de to søskende bag Mate.Bike, Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael tilsyneladende blevet overvældet af de regnskabsmæssige praktikaliteter, som følger med at stå med en global forretning nærmest fra den ene dag til den anden.

Flere lovovertrædelser

Det seneste regnskabsår 2017/18, hvor Mate.Bike har leveret 7.500 cykler til kunder i 52 lande på baggrund af virksomhedens første crowdfunding-kampagne, har det knebet gevaldigt for de to stiftere med at holde styr på regnskabet.

Det har afstedkommet en stribe anmærkninger fra virksomhedens revisor, BDO, fremgår det af virksomhedens årsregnskab, som i øvrigt blev afleveret med ulovlig forsinkelse i begyndelsen af januar i år.

Ifølge revisoren har Mate.Bike overtrådt momslovgivningen, kildeskattelovens bestemmelser om udbetaling til kapitalejeren, årsregnskabslovens frist for indsendelse af årsrapport og bogføringsloven.

»Selskabet har efter vores vurdering ikke overholdt bogføringslovgivningens krav om, at bogføring skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyntagen til selskabets art og omfang. Selskabets ledelse kan ifalde ansvar for overtrædelsen af bogføringslovgivningen,« skriver revisoren blandt andet.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

Ifølge revisoren har selskabet indberettet fejlbehæftet momsangivelse til skattestyrelsen, og »ledelsen kan ifalde ansvar herfor«, men revisoren noterer dog, at ledelsen selv skriver i sin beretning, at der er taget skridt for at få korrigeret fejlene.

Ledelsen har heller ikke indberettet og indbetalt kildeskat af udbetalinger til en kapitalejer, det vil sige til én af de to søskende. Det er siden blevet indberettet til Skat.

Ingen egnede revisionsbeviser for dele af omsætningen

Derudover tager revisoren forbehold for sine konklusioner ved at fremhæve, at det »ikke har været muligt at indhente egnet og tilstrækkeligt revisionsbevis for en ikke uvæsentlig andel af selskabets omsætning for perioden 1. juli 2017 – 30. juni 2018. Det skyldes, at selskabets registreringer ikke i alle tilfælde er mulige at efterprøve«.

Revisionen konstaterer også, at Mate.Bike ikke har styr på opgørelsen af direkte skatter i forbindelse med salg af cykler til udlandet.

»Selskabet har ikke opgjort direkte skatter på varer leveret til udlandet. Det er vores vurdering, at selskabet mangler at indregne en ikke uvæsentlig forpligtelse hertil. Selskabets registreringssystemer er ikke indrettet således, at det gør det muligt at opgøre de direkte manglende skatter. Vi har dog vurderet, at forholdet ikke er gennemgribende,« skriver BDO.

Mate.Bike erkender sit ansvar

Christian Adel Michael erkender i et e-mail-svar til Berlingske, at Mate.Bike ikke har haft helt styr på tingene, og forklarer det med, at virksomheden er meget ny, og betræder ukendt territorium ved at bygge en virksomhed op fra ingenting til en stor millionomsætning på kort tid ved hjælp af crowdfunding.

»Vi er en ung virksomhed, der er vokset fra nul til 100 millioner på ingen tid. Vi holder til i Danmark, producerer i Asien og leverer til hele verden. Samtidig er vores forretningsmodel født af crowdfunding, som en forholdsvis ny måde at drive virksomhed på. Der findes ingen lærebøger på dette område, så der har været nok at se til«, skriver Christian Adel Michael, og henviser blandt andet til, at Mate.Bike selv har måttet udvikle et system fra bunden til at håndtere moms- og toldbetalinger i de mange lande, de leverer til, da crowdfunding-sitet Indiegogo ikke har den feature.

»I den forbindelse er der opstået nogle fejl, men dem er vi ved at råde bod på,« skriver Christian Adel Michael.

Christian Adel Michael, medstifter Mate.Bike

»Vi accepterer at tage ansvar for, at ikke alt er gjort optimalt, og vi arbejder med stor passion og entusiasme på at professionalisere vores virksomhed.«


Mate.Bike har også rettet en række af de andre fejl og arbejder ifølge Christian Adel Michael fortsat på at professionalisere virksomheden.

»Vi accepterer at tage ansvar for, at ikke alt er gjort optimalt, og vi arbejder med stor passion og entusiasme på at professionalisere vores virksomhed,« skriver han til Berlingske.

Ramt af crowdfunding-syge

Det er langtfra første gang, at cykelfirmaet kører ind i problemer. Tilbage i efteråret 2017 blev selskabet beskyldt for i strid med loven at holde penge tilbage fra kunder, der ikke havde modtaget deres cykler og krævede pengene tilbage. Samtidig stod kunder i kø med kritik af manglende leverancer.

Forbrugerrådet Tænks Vagn Jelsøe gik sidste år ud og opfordrede selskabet til at få styr på tingene, og vagthunden har gentagne gange understreget, at crowdfunding-kunder er stillet som almindelige forbrugere.

Mate.Bike har erkendt, at der har været leveranceproblemer som følge af »crowdfunding-syge«, der er slang for virksomheder, hvor efterspørgslen til et nyt produkt langt overstiger selskabets evne til at levere de indkøbte varer.

Søskendeparret Christian Adel Michael, og Julie Kronstrøm Carton med deres sammenfoldelige el-cykle, Mate. I efteråret rejste de knap 90 mio. kr. i crowdfunding. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

De to stiftere bag Mate.Bike havde oprindeligt sat sig som mål at sælge 100 cykler. De solgte 7.500 i den første crowdfunding-kampagne og har nu solgt mere end 12.000 cykler via den nye Indiegogo-kampagne.

Sidste år erkendte selskabets direktør Christian Adel Michael imidlertid, at selskabet havde fået nogle dyrtkøbte erfaringer i de første leveår, der vil gøre dem i stand til at leve op til sine forpligtigelser.

»Med de – dyrtkøbte – erfaringer vi har gjort os i de tidlige år, er jeg rolig ved, at det er realistisk. Vi kan dokumentere, at vores levering er fin, og at vi lever op til kravene på crowdfunding-platformen,« skrev han i en e-mail til Berlingske tilbage i august.