Er man en af de godt 300 kunder i Danmark, som har investeret i en Fisker Ocean-elbil, følger man nok udviklingen i det kriseramte firma med stor interesse.
Fisker Group Inc. ansøgte sent mandag om konkursbeskyttelse, hvilket betyder, at selskabet kan fortsætte sin normale drift, mens der bliver udarbejdet en rekonstruktionsplan, som overvåges af en amerikansk domstol.
»Når Henrik Fisker går efter konkursbeskyttelse, er det, fordi han stadig kæmper,« siger Michael Ern Nielsen, som er advokat i FDMs juridiske rådgivningsafdeling.
Berlingske har spurgt, hvad situationen betyder for de danske kunder.
»I første omgang betyder det ikke noget. Kunderne er stillet på samme måde, som de var i sidste uge,« slår Michael Ern Nielsen fast.
Han ser flere forskellige scenarier for sig. Selvom det lige nu ser slemt ud, kan man ikke helt udelukke, at et andet stort bilfirma kan gå ind og købe virksomheden, eller at virksomheden kan rejse ny kapital, mener han. I så fald er alt jo godt.
»Der kan jo komme en appelsin, som falder ned i turbanen. Vi kan ikke vide det,« siger Michael Ern Nielsen.
Hvis Fisker går konkurs
Hvis det skulle ende galt, og virksomheden erklæres konkurs, hvordan stiller det så danske kunder?
»Hvis firmaet går konkurs i USA, vil det i sig selv ikke have direkte betydning for kunderne i Danmark, men de her firmaer er så nært forbundne, at det betyder, at det danske firma med al sandsynlighed også vil gå konkurs.«
»Det vil betyde, at du som ejer af en Fisker-bil ikke kan få indfriet dit krav. Hvis din bil skal repareres inden for garantien, fordi motoren eksempelvis ikke fungerer, så ender kravet i en umulighed. Lægen er så at sige død, så der er ingen til at udføre selve operationen,« siger Michael Ern Nielsen.
Forbrugerne kan så omsætte kravet til et beløb, som de kan kræve af konkursboet.
»Så kan du måske få en del af pengene fra konkursboet ved at kontakte kurator. Men det er tvivlsomt, hvorvidt der overhovedet vil være nogen penge, fordi pengene vil være gået til andre parter, herunder de ansatte, som skal have deres løn.«
Hvis man som forbruger skal have udført en skadesreparation på sin bil, har man ofte anmeldt det til forsikringsselskabet.
»Forsikringsselskabet har en pligt til at få en skadet bil videre i systemet,« siger Michael Ern Nielsen.
»Hvis en reservedel ikke kan skaffes, så kan bilen ikke repareres. Det kan betyde, at du får betaling for skaden og kan køre videre med skaden, hvis det er lovligt.«
Hvis bilen ikke kan køre, vil forsikringsselskabet formentlig købe bilen, og det vil ske til dagsværdien, hvad den vil være på det pågældende tidspunkt, lyder det fra advokaten.
Kan forsikringsselskabet købe den meget billigt?
»Det kommer an på, hvad meget billigt er, men de kan aldrig nogensinde købe den for en krone. Det er en større debat, hvad dagsværdien er.«
Hvis et andet firma kan levere reservedele
Hvis Fisker går konkurs, kan de danske Fisker Ocean-ejere håbe på, at man kan få reservedele. Det er set før.
»Det betød ikke så meget for bilejerne, da Saab gik konkurs, fordi man stadig kunne få reservedele. Men med det lave antal solgte Fisker-biler er spørgsmålet, hvor skal reservedelene komme fra?« spørger Michael Ern Nielsen.
Spørgsmålet er selvfølgelig, om en anden virksomhed vil kunne se en økonomisk idé i at fortsætte med at levere reservedele, hvis Fisker er gået konkurs.
»Det kan betyde, at reparationer vil koste penge og ikke blive udført på garantien, fordi det ikke er Fisker, som står for reparationerne. Men trods alt vil forbrugerne i dette scenario kunne få deres biler repareret,« siger Michael Ern Nielsen.
FDMs advokat forestiller sig, at der kan komme »donorbiler«, som er skadede, men stadig har andre funktionelle dele, som kan tages ud og benyttes i andre Fisker-biler, som er blevet skadet.
Ifølge tal fra De Danske Bilimportører er der nyregistreret 290 Fisker Ocean i 2023 og 48 i 2024.