DSB indgår samarbejde med løbehjulsudlejere

DSB og den svenske løbehjulsudlejer Voi har indgået et samarbejde på forsøgsbasis for at finde ud af, om tog kombineret med elektriske løbehjul kan være med til at fremme mobiliteten i København og Aarhus.

Mens Københavns Kommune lægger op til at begrænse antallet af elløbehjul i København, har DSB indgået et partnerskab med svenske Voi på forsøgsbasis foreløbig frem til midt i juli. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Fra i dag, mandag, kan DSBs såkaldte pluskunder få rabat, hvis de hoppe på et elektrisk løbehjul fra det svenske selskab Voi, når de står af toget. Det sker samtidig med, at Københavns Kommunes Teknikudvalg skal stemme om et forslag om at begrænse antallet af elløbehjul omkring blandt andet de store stationer.

DSB har indgået et samarbejde med svenske Voi for på forsøgsbasis at se, om den direkte kobling mellem tog og elløbehjul er noget, kunderne vil tage til sig.

»Vi har før tilbudt rabat på delebiler, og vores kunder har mulighed for at få rabat på elcykler. Nu synes vi, at det er spændende at se, om løbehjul er noget for vores kunder, og om det kan være med til at løse »the last mile«-problemet,« siger underdirektør i DSB, Aske Mastrup Wieth-Knudsen.

»The last mile«-problemet refererer til den udfordring, der er med at få folk til at stille bilen og tage offentlig transport, fordi de så kan være tvunget til at gå et godt stykke for at nå frem til stationen eller for at nå fra stationen til bestemmelsesstedet.

Vois landechef i Danmark, Eric André, tror på, at samarbejdet bliver en succes.

»Vi har fornyligt indledt et tilsvarende samarbejde med det svenske nationale jernbaner, SJ, og det har funderet meget positivt. Derfor er vi glade for at have indgået et partnerskab med DSB. Det er i naturlig forlængelse af vores forretningsmodel, hvor vi gerne vil tilbyde »last mile«-transport,« siger Eric André.

DSB: Vi forholder os ikke til polemik

De elektriske løbehjul fra Voi har været i København siden januar og Aarhus siden april, og muligheden for at få rabat i form af vouchers, der giver adgang til i alt 30 minutter gratis køretid, kommer til at gælde både i København og i Aarhus.

Aftalen begynder mandag 3. juni og varer indtil videre til 21. juli. For at tage en gratis løbehjulstur skal DSB Plus-kunder benytte linket med VOI-voucheren i DSBs nyhedsbrev.

Tidligere på året var der voldsom diskussion om elløbehjulenes ankomst til København.

Københavns Kommune varslede et påbud, fordi kommunens mente, at løbehjulene stod ulovligt opstillet, og cykeludlejere i København protesterede kraftigt over, at udlejere uden fast udlejningssted, som løbehjulsudlejerne og cykeludlejeren Donkey, kunne stille deres køretøjer op til udlejning uden at betale leje af pladsen, når cykelhandlere med fast base ikke kunne. Samtidig gik Transportministeren ind og blandede sig i striden til fordel for de nye aktører.

Siden har der været dialogmøder både mellem udlejere og Transportministeriet og udlejere og Københavns Kommune. Der er endnu ikke kommet en afklaring på sagen om påbud, mens det altså ser ud til, at Københavns Kommune vil indføre et stramt loft over antallet af elløbehjul og delecykler i Middelalderbyen og omkring de mest befærdede stationer i byen. Vedtager Teknik- og Miljøudvalget at indføre loftet, vil det f.eks. betyde, at der højst må placeres et sted mellem 5 og 10 løbehjul ved en stor station som Nørreport.

Ifølge underdirektør Aske Mastrup Wieth-Knudsen fra DSB har balladen dog ingen betydning haft for DSBs mod på at afprøve et samarbejde med Voi.

»Vi er opmærksomme på den polemik, der har været, men det forholder vi os sådan set ikke til. Sagen med Københavns Kommune må gå sin gang. Vi laver en konkret vurdering af, om det er noget, der kan være til fordel for vores Plus-kunder, når vi indgår en aftale,« siger Aske Mastrup Wieth-Knudsen.

Ifølge ham er der ikke tale om et eksklusivt samarbejde.

»Voi har henvendt sig til os, og vi syntes, det lød spændende. Men hvis der er andre, både udlejere af løbehjul og cykler, der vil give et godt tilbud, er de velkomne,« siger Aske Mastrup Wieth-Knudsen

Løbehjul er populære i København

Imens triller løbehjulene fortsat rundt i Københavns gader. Voi er selskabet fortsat »ekstremt glade« for at være i København, hvor selskabet siden introduktionen i januar i år har udviddet antallet af elløbehjul fra 200 til godt 400, oplyser Eric André.

»Vi har mange brugere, der er meget entusiastiske med at bruge løbehjul, her i København, og vi kan se, at i takt med at foråret er skredet frem og temperaturerne er blevet højere, så er der flere, der begynder at tage løbehjul i stedet for taxa og biler,« siger Eric André, der af samme grund ikke er begejstret for Københavns Kommunes planer om at lægge loft over antallet af løbehjul i København.

Mens Voi må kæmpe med Københavns Kommune om at få lov at stille løbehjul op i byen, går det anderledes glat i Sverige. Her har den svenske udlejningsvirksomhed i sidste uge været med til at vinde et udbud af bycykler i Stockholm til en værdi af 400 mio. svenske  kroner. Det skete sammen med norske UIP Holding, der driver bycykeludlejning i blandt andet Oslo og Trondheim.