Detailkæmperne prædiker klimabevidsthed – men når de selv køber ind, fortæller mange en helt anden historie

Tæller klima og bæredygtighed egentlig, når de store detailkæmper køber ind af frugt og grønt, eller går det kun ud på få varerne billigst muligt? Særligt Coop får hårde ord med på vejen fra en række danske fødevareproducenter, mens Lidl – som her i butikken i Viby – får ros for at være seriøse, når det kommer til klimaet. Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix (arkiv)

En række aktører inden for fødevareproduktion er dybt frustrerede over, hvad de oplever som en enorm forskel på de danske detailkæmpers ord og handling på klima og bæredygtighed. Særligt hos Coop handler det ofte kun om prisen, når der købes ind, lyder det. Informationsdirektør afviser kritikken.

»Tusind tak til dig. For når vi alle gør de små ting i hverdagen, gør det en kæmpe forskel for klimaet.«

Sådan lyder en reklame med en hyldest til såkaldte »hverdagsaktivister« fra den store forbrugerejede supermarkedskoncern Coop med butikskæder som SuperBrugsen, Kvickly, Irma og Fakta i porteføljen.

Andre læser også