Der er særligt én hovedregel, man skal følge, hvis man vil lave en god aprilsnar: Vittigheden skal lanceres 1. april.

Men hvis man rigtigt vil tage fusen på kunder, aktionærer, medier, analytikere og andet godtfolk, ja, så laver man da sin aprilsnar et par dage i forvejen.

Så da tyske Volkswagen den 30. marts udsendte en pressemeddelelse om, at det traditionsrige bilfirmas amerikanske afdeling, nu ville ændre navn til »Voltswagen« for at understrege firmaets ambitioner om at give den endnu mere gas i satsningen på elbiler, reagerede aktiemarkedet positivt med en stigning på over 10 procent.

»Dette understreger VWs klare løfte til sit elektriske brand og massive elektriske rejse i de kommende år,« lød det fra en analytiker hos finanshuset Wedbush.

Det lyder da også som et meget progressivt og ambitiøst træk fra Volkswagens side.

Der var bare ét problem: Det var bare for sjov.

Volkswagen trak siden pressemeddelelsen tilbage og forklarede, at historien om »Voltswagen« var tænkt som en gimmick for at skabe opmærksomhed om lanceringen af firmaets nye elbil til det amerikanske marked: ID.4 crossover, der for alvor skal tage kampen op med Tesla på det amerikanske marked for elbiler.

Nu er det sjove imidlertid blevet til alvor og Volkswagen risikerer et retsligt efterspil. Det amerikanske finanstilsyn – US Securities and Exchange Commission – er nemlig gået ind i sagen for at undersøge, om den tyske bilgigant begik kursmanipulation med sit lidt for kreative PR-stunt, det skriver Der Spiegel.

Undersøgelsen er ifølge det tyske medie i en indledende fase og Volkswagen samarbejder med myndighederne.

Det er ikke første gang i nyere tid, at Volkswagen er i de amerikanske myndigheders søgelys. I 2015 vakte det stor opstandelse, da firmaet blev afsløret i at have manipuleret med miljømålinger – den såkaldte Dieselgate. Volkswagen måtte som konsekvens af skandalen betale milliarder i erstatning for at have løjet om, hvor meget selskabets dieselbiler forurenede.