Efter at en række danske medier, heriblandt også Berlingske, onsdag og torsdag satte fokus på, at der var uklarhed om, hvorvidt elløbehjul lejet ud af tyske Tier havde en ansvarsforsikring, sådan som loven kræver, har virksomheden tilsyneladende haft travlt med at få papirerne i orden.
Sent torsdag har Tier opdateret sin app og hjemmeside med information om, at virksomhedens løbehjul nu er dækket af en ansvarsforsikring. Informationen kan findes under Frequently Asked Questions.
Samtidig skriver Tiers vækstchef Noah Kruse, at han har været i kontakt med sine lokale kolleger i Danmark, og at han nu kan informere om, at løbehjulene har den lovpligtige ansvarsforsikring.
»I Danmark er Tiers løbehjul dækket af en tredjeparts ansvarsforsikring gennem Købstædernes Forsikring i overensstemmelse med de gældende regler,« skriver Noah Kruse, der også sender et link til beviset for, at løbehjulene nu er forsikrede.
I Danmark er Tiers løbehjul dækket af en tredjeparts ansvarsforsikring gennem Købstædernes Forsikring i overensstemmelse med de gældende regler.Noah Kruse, vækstchef hos Tier
Dermed er begge løbehjulsudlejere i København, svenske Voi (orange løbehjul) og Tier (grønne løbehjul) nu dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring.
Styr på udlejning af løbehjul
Næste hurdle for løbehjulsudlejerne bliver at få overbevist Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning om, at de har styr på udlejningen af deres løbehjul. Teknik- og Miljøforvaltningen sendte i sidste uge et varsel om påbud med høringssvar i dag, fredag, med besked om, at udlejerne skulle dokumentere, at det, kommunen vurderer som ulovlig udlejning af cykler, var stoppet.
Siden har Transportministeriet skrevet til kommunen og kritiseret, at kommunen på den ene side siger, at udlejning uden tilladelse er ulovligt, mens den på den anden side oplyser virksomhederne om, at det ikke er muligt at søge den nødvendige tilladelse.
Samtidig har Teknik- og Miljøudvalget præsenteret forslag til retningslinjer, som skal gøre det muligt at få tilladelse til at leje løbehjul ud. Blandt andet skal kommunen nedlægge 30 parkeringspladser, som skal bruges som holdepladser for elløbehjul og delecykler i de mest centrale dele af København.
Forslaget behandles på Teknik- og Miljøudvalgets møde mandag den 18. marts.