Danskerne holder sig fra kinesiske elbiler

Nye tal viser, at danskerne går i en stor bue uden om de kinesiske elbiler. Tallene kommer få dage før, at en varslet EU-straftold på kinesiske elbiler træder i kraft.

Elbiler fra det kinesiske mærke BYD klar til at blive eksporteret fra havnen i Lianyungang. China Daily/Reuters/Ritzau Scanpix

Tirsdag kom der nye tal for bilsalget i Danmark, og de viser, at danskerne fortsat ikke higer efter kinesiske biler. Faktisk skal man på listen over de mest solgte biler i første halvår af 2024 helt ned på en 20.-plads for at finde et kinesisk mærke.

Det skriver DR på baggrund af nye tal fra bilstatistik.dk.

Kinesiske elbiler har den seneste tid været i EUs søgelys, fordi man frygter, at de i stor stil vil komme til Europa og udfordre den europæiske bilindustri. Det fik i juni EU til at indføre en straftold på import af kinesiske elbiler.

Specifikt har modellen Seagull fra det kinesiske mærke BYD, der for nylig overhalede Tesla og nu er verdens største producent af elbiler, fået de europæiske bilproducenter til at løfte øjenbrynene. Forenede Danske Motorejere (FDM) forventer, at modellen vil komme til at koste mellem 145.000 og 175.000 kroner herhjemme.

Ilyas Dogru, der er chefkonsulent i FDM, giver i P1 Orientering sit bud på, hvorfor danskerne fortsat i høj grad går uden om de kinesiske elbiler:

»Når nye bilmærker skal ind på et marked, hvor de er ukendte, tager det tid for dem at overbevise forbrugerne om, at det er det rigtige valg,« siger han.

Chefkonsulenten mener dog også, at danske forbrugere undgår kinesiske elbiler, fordi de ikke vil støtte det kinesiske regime.

Få dage efter EUs udmelding om straftolden på elbiler lød det i en udmelding, der blev tolket som et modsvar fra Kina, at landet havde indledt en undersøgelse af, om man vil indføre en antidumpingtold på svinekød fra Europa.

Ifølge Ritzau er EU-Kommissionen åben for at finde en anden løsning med Kina, hvis det kan lade sig gøre, men indtil videre er det dog planen, at de nye tariffer gælder fra 4. juli.

EUs straftold på kinesiske elbiler kommer til at være op mod 38,1 procent.

Blandt de mest solgte biler i første halvår af 2024 finder man elbiler fra mærker som Tesla, Audi og VW.

I alt var 45 procent af samtlige nysolgte biler i Danmark ifølge bilstatistik.dk en elbil i første halvår af 2024.