København og Frederiksberg arbejder nu sammen for at rive halvdelen af Bispeengbuen ned

En delvis nedrivning er bedre end et strandet projekt, lyder det fra Københavns teknik- og miljøborgmester. Frederiksbergs borgmester åbner dog op for en tunnelløsning, hvis staten vil betale det.

Bispeengbuen stod færdig i 1972.  Liv Latricia Habel

Ladegårdsåen har siden 1969 været nedgravet under Bispeengbuen, men i årevis har man debatteret, om den store indfaldsvej til København burde nedgraves til fordel for igen at lade åen løbe ved jordoverfladen.

Projektet synes nu at være tættere på at blive til virkelighed, idet Københavns og Frederiksberg Kommune nu arbejder sammen for en plan om at rive halvdelen af Bispeengbuen ned.

Det skriver Politiken.

Bispeengbuen har i dag to buer med hver tre spor, men står det til Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune, skal den ene halvdel rives ned, og trafikken skal i stedet afvikles i fire spor på den tilbageværende. I det område, der rives ned, skal Ladegårdsåen løbe gennem et grønt område. 

»Vi håber på at få lavet en aftale med staten i løbet af i år, så der kan blive taget endelig politisk beslutning i 2025«, siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester (EL) i Københavns Kommune.

Transportministeriet bekræfter over for Politiken, at der er samtaler i gang mellem ministeriet og de to kommuner, og at de afventer input fra kommunerne om deres ønsker for det videre forløb.

Blandt andre Socialdemokratiet argumenterede længe for at omlægge hele Bispeengbuen til en tunnel under jorden, og det har også tidligere været debatteret, om den delvise nedrivning nu også var en god idé. Men til Politiken siger Line Barfod, at den delvise nedrivning giver mening, fordi det er bedre, end at projektet står i stampe.

Til avisen siger Frederiksbergs borgmester, Michael Vindfeldt (S), at det primært er på grund af penge, at man ikke vil vælge den dyreste løsning med at gøre hele Bispeengbuen til en tunnel. Han åbner dog op for, at det kan komme på tale, hvis staten vil finansiere det. Staten skal ind over nedrivningen, fordi Bispeengbuen er en statsvej.

Samtidig påpeger Frederiksberg-borgmesteren på det skadelige sundhedsmæssige aspekt af at have en stor vej meget tæt på boliger, og kommunernes forslag er derfor at rive buen tættest på Frederiksberg ned, idet det er den, der ligger tættest på beboelse.

Vejdirektoratet er i en forundersøgelse tidligere kommet frem til, at trafikken på Bispeengbuen kan afvikles tilfredsstillende, selvom den ene halvdel rives ned.