Dansk bureau på vej ud af Danmark

Rejsebureauet Travel Sense er et af de rejsebureauer, der seriøst overvejer at rykke ud af landet. Det er de nødt til for at kunne hamle op med den globale konkurrence, lyder det fra partner Allan Ravn.

Foto: Claus Bech.
Læs mere
Fold sammen

Det danske rejsebureau Travel Senses danske adresse kan meget vel blive skiftet ud med en udenlandsk inden for en overskuelig fremtid.

Gennem det seneste år har ledelsen arbejdet på at finde en lokation uden for Danmarks grænser, hvor de kan arbejde under samme vilkår som deres udenlandske konkurrenter.

»Det er meget seriøse overvejelser. Vi har undersøgt de forskellige markeder, der kunne være interessante for vores type virksomhed at være i,« siger Allan Ravn og nævner Dubai, Schweiz og Holland som de varmeste bud.

Danske rejsebureauer er underlagt lovgivningsmæssige krav fra Rejsegarantifonden, der sikrer forbrugerne, hvis noget går galt på rejsen, eller rejsebureauet går konkurs. Alle rejsebureauer, som er registreret i Danmark, skal være medlem af Rejsegarantifonden. Men ifølge Allan Ravn giver det ikke mening at se isoleret på Danmark, når konkurrencen er international. Han henviser til, at en af Travel Senses konkurrenter er det internetbaserede rejsebureau Fodboldrejser.dk, der er registreret i Holland.

»De sælger analogt vores type af produkter til danske forbrugere fra et dansk kontor, men de er ikke underlagt Rejsegarantifonden, fordi de er en hollandsk virksomhed og fakturerer fra et hollandsk CVR-nummer,« siger Allan Ravn.

En ond spiral

Travel Sense er et af de danske rejsebureauer, der på grund af virksomhedens forretningsmodel og historik bliver opkrævet en forhøjet garanti af Rejsegarantifonden. Lidt over 25 procent af de danske rejsebureauer, som er registreret hos Rejsegarantifonden, er under disse skærpede krav.

»Det laver en skævridning i markedet. Problematikken opstår for de bureauer, der gerne vil investere i medarbejdere eller nye systemer, hvor man skal bruge likviditet,« siger Allan Ravn og tilføjer:

»For at få en forrentning af de penge, som vi stiller som sikkerhed for vores kunder, er vi også nødt til at gøre noget ved vores priser. Det giver en mekanisme i forhold til prisfastsættelse. Det er en ond spiral.«