Ulige konkurrence presser danske rejsebureauer ud af landet

Høje krav om garantistillelse og marginmoms gør konkurrencen urimeligt hård for danske rejsebureauer i en global rejsebranche, mener brancheforening. Flere rejsebureauer er på vej ud af landet.

Direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, i Københavns Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech Andersen

Danske rejsebureauer opererer under urimelige vilkår i forhold til deres udenlandske konkurrenter. Det mener Danmarks Rejsebureau Forening, der nu ser flere danske rejsebureauer være på vej mod udlandet, hvor de både slipper for høje krav om garantistillelse og moms.

Den stærkt stigende internationalisering inden for rejsebranchen kalder på aktpågivenhed og politisk handling, mener Lars Thykier, direktør i Danmark Rejsebureau Forening, som varetager danske rejsebureauers interesser.

»Der er en udflytning i gang. Der er flere, der kraftigt overvejer at flytte deres virksomhed til udlandet, hvor de slipper for Rejsegarantifonden og for moms. Det er et problem, må man sige,« siger Lars Thykier.

Danmarks Rejsebureau Forening har derfor ændret vedtægterne for medlemskab, så danske rejsebureauer kan være medlem af brancheforeningen, selv om de er etableret i et andet EU-land.

»Ellers skal vi smide medlemmer ud, vi er glade for, men som vælger at flytte ud af landet,« siger Lars Thykier.

Samme land – forskellige rammer

Danske rejsebureauer er underlagt lovgivningsmæssige krav i forhold til at sikre kunder, der køber pakkerejser. Men forbrugernes virkelighed er, at de i dag har nem adgang til internationale rejsebureauer, der er etableret på internettet med hovedsæde uden for Danmark, men som henvender sig til danske forbrugere med dansksprogede hjemmesider og dansk markedsføring via deres danske medarbejdere på lokale kontorer.

Det gælder selskaber som Expedia.com, Booking.com og Hotels.com. De arbejder med andre ord side om side med de danske rejsebureauer, men er ikke underlagt dansk lovgivning.

»I og med internationaliseringen er så kraftig, som den er, er man nødt til at se på, hvordan man kan kontrollere salget af ferieprodukter både i forhold til forbrugerbeskyttelse og i forhold til, at der skal være nogenlunde samme konkurrencemæssige forudsætninger på markedet,« siger Lars Thykier og understreger, at han »ville elske at få ændret den danske garantifondslov til bare nogenlunde at ligne resten af EU«.

»Men der er jeg rimelig meget alene,« siger han og tilføjer, at politikerne er fokuserede på forbrugerne og ikke på virksomhederne.

Er systemet tidssvarende?

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (s), men hos Rejsegarantifonden medgiver direktør Birgitte Fjeldhoff, at det i nogle tilfælde kan være problematisk for danske rejsebureauer at være underlagt dansk lovgivning i den hårde konkurrence med globale udbydere.

»Men det ville jeg spille på, hvis jeg var den danske rejseudbyder. Forklare forbrugerne, hvor meget bedre de er beskyttede ved at købe en rejse ved en dansk rejseudbyder. Ikke kun i konkurstilfælde, men også hvis man vil klage over rejsen, hvis den ikke blev som forudsat. Så bliver man som forbruger passet på i alle ender og kanter,« siger Birgitte Fjeldhoff og henviser til, at rejsende blandt andet har mulighed for at blive hentet hjem og klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Det danske rejsebureau Travel Sense, der blandt andet sælger sportsrejser, er en af de virksomheder, der kraftigt overvejer at flytte til udlandet, hvor de kan operere på lige vilkår med deres konkurrenter.

»Jeg synes, det er fornuftigt, at man afdækker forbrugerne. Men spørgsmålet er, om systemet er up to date i forhold til den internationale konkurrence,« siger Allan Ravn, partner i Travel Sense.

Konkurrenceforvridende

Også Jan Lockhart, administrerende direktør i rejsebureauet FDM, mener, at der bør stilles »betydelige krav« fra Rejsegarantifonden.

Alligevel konstaterer han, at internationaliseringen i branchen har skabt ulige konkurrence.

»Det er uhensigtsmæssigt, at man som stor udenlandsk operatør kan komme til Danmark og sælge rejser til danske kunder uden at stille nogen som helst form for garanti. Det er konkurrenceforvridende, og det er ikke hensigtsmæssigt,« siger Jan Lockhart.

FDM overvejer ikke at rykke til udlandet, men Jan Lockhart forstår godt, at nogle i branchen spekulerer i det.

»Som kommerciel spiller på et hvilket som helst marked må man forlange en form for fairness, og at alle spiller på samme vilkår. I den her sag er de danske arrangører bagud på point fra starten i forhold til de internationale. Det forekommer som et område, man er nødt til at finde en løsning på fra politisk side inden for overskuelig fremtid,« siger han.

Birgitte Fjeldhoff slår fast, at der er regler inden for EU – dog ikke ensartede.

»Det kan godt være, at vi på nogle områder er lidt strengere and andre EU-lande, men i alle EU-lande er der regler for, at man skal stille en garanti, hvis man går konkurs,« siger hun.