Carlsberg har ramt »sweet spot« i Kina: »Så langt, så godt«

Carlsberg havde i årets tredje kvartal godt gang i salget i Asien, der er den næststørste region for bryggeriet. Her var særligt Kina et givtigt marked for bryggeriet, og det viser ifølge topchef Cees 't Hart, at bryggeriets strategier virker.

-Arkiv- Carlsberg offentliggør regsnkab for andet kvartal klokken 07:00 onsdag morgen - - - RB PLUS Kold tyrker til lægers idé om dyrere sprut. ARKIVFOTO. 29/12 2015 09.36.- - Lægeforeningens forslag om højere danske alkoholpriser har ingen effekt, når folk bare kan køre til grænsen efter billig øl og sprut, mener misbrugsekspert. // ARKIVFOTO. Lægeforening vil skrue priserne op på øl og sprut. Ritzau 29-12-2015 04:00.- - Læger vil have fastsat en minimumspris på alkohol for at sænke forbruget. Sundhedsminister afviser. // I forbindelse med ny spareplan skærer Carlsberg 2000 stillinger, oplyser selskabet BV.:. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

»Vi er i øjeblikket i et 'sweet spot' i Kina. Vi er i de rigtige kategorier, de rigtige geografiske områder, og vores forskellige initiativer præsterer godt,« siger han torsdag formiddag på en telekonference for pressen, efter at bryggeriet fra morgenstunden har præsenteret regnskabstal for perioden.

»Vores vækst er drevet af en vækst inden for vores internationale premium brands, hvor vi har en stærk portefølje med Carlsberg, Tuborg og Blanc, og så går vores Big City-strategi godt«, lyder det fra topchefen.

Big City-strategien går ud på at introducere Carlsberg-mærkerne i millionbyer, hvor folk er - og ikke i regioner.

Carlsberg løftede i tredje kvartal sit salg i Asien til 5034 mio.kr. fra 4243 mio. kr. samme periode af 2018. Det et større løft end ventet blandt analytikerne, som ifølge et estimat indsamlet af Carlsberg selv havde ventet en stigning til 4946 mio. kr.

I Kina voksede volumenerne med 6 pct., og ifølge Carlsberg stod udviklingen på det kinesiske marked bag en stor del af den stærke fremgang i pris/mix hos bryggerikoncernen i kvartalet.

»Markedet vokser i Vestkina, hvor vi har flere aktiviteter. Der er provinser, som har draget fordel af flere turister og bedre vejr, og så ser vi nogle specifikke kinesiske premium brands, der klarer sig godt uden for deres hjemstavn - blandt andet Wind Flower Slow Moon.«

»Vores portefølje er god. Kina er et stort og dynamisk marked, som er svært at evaluere på, om de nuværende dynamikker vil ændre sig fremtiden - men så langt, så godt«, lyder det fra Cees 't Hart.

Regionen består udover Kina af Nepal, Indien, Malaysia, Sir Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodia. Carlsberg oplevede i kvartalet i en flad udviklingen i salgsvolumen i Indien, hvilket var påvirket af skatte- og prisstigninger i nogle stater.

/ritzau/FINANS