Mens erhvervslivet presser på, og politikerne forhandler om en genåbning af landet, har du måske bemærket det: Rundtom på villavejene og i sommerhusområderne bliver der ordnet højbede, banket brædder og malet plankeværk i stor stil.
Det danske gør det selv-folk har svært ved at sidde stille under coronakrisen og har tilsyneladende valgt at anvende tiden til at gøre hus og sommerhus i stand. Og det kan mærkes hos byggemarkederne.
Mens store dele af detailhandlen er presset helt i bund, ser de danske byggemarkeder ud til at holde skruen i vandet trods coronakrisen.
»Der har været høj aktivitet hen over påsken. Stark har flest professionelle kunder, men i påsken, og når solen kommer frem, kommer der traditionelt også mange private kunder,« siger Mads Brejnholt Madsen, der er salgsdirektør i Stark.
Samme melding lyder fra Silvan.
»Vi har indtil nu haft en omsætning i 2020 på niveau med sidste år. Salget hen over påsken har også været på niveau med sidste år,« oplyser Silvans administrerende direktør, Jan Becker, i en e-mail til Berlingske.
Det betyder dog ikke, at alt er uforandret hos Silvan.
Medarbejder over 60 år er sendt hjem
Virksomheden har to butikker i storcentre, som har måttet lukke. Det drejer sig om butikkerne på Fisketorvet i København og i City2 i Taastrup. Her er medarbejderne sendt hjem. Derudover har Silvan sendt alle medarbejdere over 60 år i butikker og på selskabets hovedkontor hjem.
»Nogle få af disse arbejder hjemmefra, mens resten er sendt hjem uden at skulle arbejde. Det sker for at beskytte en aldersgruppe, som er i særlig risiko for komplikationer, hvis de smittes med covid-19. Det drejer sig om cirka 60 personer på landsplan,« fortæller Joan Balle Kristensen, der er marketingchef i Silvan, til Berlingske via e-mail.
Kunderne har i et vist omfang ændret indkøbspræferencer.
»Mange af vores kunder kommer hos os, fordi de har nogle presserende behov, som de skal have ordnet. Det kan for eksempel være udskiftning af et ødelagt toilet, bruser eller lampe eller erstatning af en ødelagt nøgle. Alt sammen noget, som skal klares her og nu for at komme igennem hverdagen,« skriver Joan Balle Kristensen.
»Mange danskere er taget ud i sommerhusene for at tilbringe de næste uger isoleret fra resten af landet, så de har naturligvis brug for gas til opvarmning og madlavning, hvilket vi også kan se i vores butikker,« fortæller hun.
Læs om, hvordan det går med netsalget hos byggemarkederne, nedenfor.

Endelig har det gode vejr i påsken fået kunderne til at købe ind af produkter til haven, uden dog ligefrem at gå amok. Enkelte produkter er dog i særlig høj kurs, og skal man tro Silvan, kan vi blandt andet se frem til at træde ind i nymalede hjem, når vi på et tidspunkt igen kan besøge hinanden i større stil.
»Vi ser en stigende interesse for nogle enkelte produkter som for eksempel maling, hvilket viser os, at danskerne også finder tid til at forskønne hjemmene i denne tid,« skriver Joan Balle Kristensen fra Silvan.
Onlinesalget boomer
Selv om byggemarkedskæderne holder åbne, forsøger de at få kunderne til at købe ind online. Og det ser ud til at lykkes.
»Vi synes, det er vigtigt, at danskerne kan få klaret de nødvendige reparationer i hjemmene, og vi er derfor glade for, at vi kan holde vores butikker åbne. Vi opfordrer dog alle vores kunder til at handle online på silvan.dk, så vidt det er muligt for dem. Sammen med denne opfordring giver vi rabat til alle, der køber online på silvan.dk,« skriver Joan Balle Kristensen fra Silvan.
Stark melder om ekstra mange bestillinger over telefonen og online.
»Det er en god løsning i den aktuelle situation, som mange af vores kunder benytter. Det kan til tider give lidt længere leveringstid end normalt, men det har kunderne forståelse for. Generelt er forsyningssituationen god med ganske få varer, som kan være i restordre hos vores leverandører,« siger Mads Brejnholt Madsen, salgsdirektør i Stark.
Uforudsigelig situation
Også hos Silvan har der de seneste dage været tomme hylder, når det gælder enkelte varer.
»Vi har desværre oplevet, at nogle varer har været udsolgt de sidste dage i påsken. Den forandrede situation for os alle har betydet, at vi ikke har haft den fornødne fokus på bestilling af disse varer op til helligdagene. Der er nu bestilt hos leverandørerne, og alle manglende varer leveres i de kommende dage,« skriver Joan Balle Kristensen.
Sidste år var Silvan i økonomiske vanskeligheder, og der var udskiftning på direktørgangen. Ifølge administrerende direktør Jan Becker er det endnu for tidligt at sige, hvordan coronakrisen vil påvirke byggemarkedskæden.
»Vi er nu på vej ud af en svær periode, men allerede i de to første måneder af året har resultat før afskrivninger og finansieringer, EBITDA, været 14 mio. kr. bedre sammenlignet med januar og februar 2019,« skriver Jan Becker og tilføjer:
»Den krise, landet og resten af verden er i lige nu, kan ikke sammenlignes med noget andet i historien, og den er meget uforudsigelig for os alle. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt for os at sige, hvilke forventninger vi har til udviklingen i den kommende tid.«