Bycykelbeslutning udsat: København vil have Aarhus-model

Københavns Kommune har udsat den endelige beslutning om bycyklernes og løbehjulenes skæbne og går nu efter en »Aarhus-model«, hvor man vælger en række udbydere, der får lov at drive forretning i byen.

De orange cykler fra virksomheden »Donkey Republic,« har vundet et udbud i Aarhus Kommune og er dermed den officielle bycykel i Smilets By. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Beslutningen om tildeling af plads i det offentlige rum til de mange nye private virksomheder, der udlejer cykler og løbehjul, blev udsat på gårsdagens møde i Teknik- og Miljøforvaltningen på Københavns Rådhus.

De løsninger, der var lagt op til på mødet, var, at Teknik- og Miljøforvaltningen skulle give etårige tilladelser til opstilling af »mindre udlejningskøretøjer« på offentligt areal. Pladsen skulle skabes ved at nedlægge 30 parkeringspladser. De pladser skulle så omdannes til såkaldte »hubs« for »mindre udlejningskøretøjer.«

Men sådan gik det imidlertid ikke. Beslutningen blev udskudt med henblik på, at forvaltningen går i dialog med Transportministeriet om at få en løsning, ligesom de har i Aarhus.

»Vi vil blive ramt af et sandt kaos, hvis byens fortove og pladser pludselig skal rumme otte konkurrerende systemer for elløbehjul og fem for udlejningscykler. Derfor er jeg glad for, at et flertal i udvalget har besluttet at følge Transportministeriets anbefaling om at hente inspiration i Aarhus til den fremadrettede regulering af området,« siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

Både De Radikale og Konservative havde helst set mere konkurrence, end er er lagt op til i den vedtagne model:

»Vi forestiller os to til tre udbydere for hver enkelt transportform, og når vi engang når til enighed, kan vi evaluere ordningen sidenhen,« siger Mette Annelie Rasmussen (R).

De Radikale ønsker dermed ikke en model helt ligesom den, de har i Aarhus, hvor man kun har valgt én udbyder af bycykler og én til løbehjul.

»Vi vil ikke ende et sted, hvor vi kun vælger et enkelt selskab. Vi vil gerne have flere udbydere til hver transportform. Der skal være en vis konkurrence selskaberne imellem, så de opper sig på service og pris,« siger Mette Annelie Rasmussen (R).

K: P-pladserne var ren provokation

De Konservative er imod. De så langt hellere, at man lod konkurrencen om udlejning være helt fri, i stedet for at kommunen, som der er lagt op til nu, skal sætte sin lid til enkelte udvalgte udbydere.

Jakob Næsager (K) anser forslaget om nedlæggelse af de 30 P-pladser som unødigt brænde på bålet – uden andet formål end at splitte det allerede uenige udvalg yderligere:

»Det er alment kendt, at det vil være en bitter pille at sluge for de blå partier på rådhuset, hvis parkeringspladser, som vi allerede har stor mangel på, skal nedlægges,« siger han.

Han mener, at de 30 parkeringspladser var et tal taget ud af den blå luft.

»Jeg har spurgt forvaltningen, hvor mange cykler og løbehjul man forventer at skulle gøre plads til. Svaret lød på et par tusinde. Efter min mening var forslaget med de 30 parkeringspladser ren provokation, der udelukkende havde til formål at splitte partierne,« siger Jakob Næsager (K).