Business-update: Sådan har coronakrisen ændret vores madvaner

Berlingskes businessredaktion guider dig til de vigtigste nyheder om coronavirussen, der handler om økonomi og virksomheder.

Coronakrisen får danskerne til at fokusere mere på danske fødevarer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

God eftermiddag og velkommen til endnu en business-update, som giver overblik over de vigtigste erhvervsnyheder lige nu, så du kan gå velinformeret og opdateret ud og nyde solen efter fyraften.

Vi begynder med historien om, at danskernes lyst til at spise dansk er steget gennem coronakrisen.

Finans skriver, at detailhandlen oplever stigende interesse for danske varer, og tendensen kan desuden aflæses i flere forbrugermålinger.

De viser, at en stor del af danskerne efter krisen er blevet mere tilbøjelige til at købe dansk. Det fremgår af en rundspørge, som Landbrug & Fødevarer har gennemført i april, at 42 pct. blandt 1.000 forbrugere efter krisen vil købe flere danske produkter.

Både Landbrug & Fødevarer samt detailhandelkæden Coop vurderer, at tendensen vil fortsætte - også når den aktuelle coronakrise er drevet over.

Oliepriserne stiger igen

Prierne på det sorte guld stiger tirsdag med omkring to pct. Oliepriserne har ellers under coronakrisen skrabt bunden. Men tirsdag nåede spotprisen for nordsøolie op over 39 dollar, hvilket er det højeste niveau siden 6. marts.

Samtidig betyder stigningen, at prisen næsten er fordoblet siden bunden, skriver blandt andre norske Dagens Næringsliv.

Gustav satser på Norwegian

Når aktiemarkedet ramler, gør de unge mænd som Gustav Salina: Satser i coronagambling.

Kendis Gustav Salina har købt Norwegian-aktier for 100.000 kroner, og mange danskere har været på tilbudsjagt under coronakrisen. De har købt op af spekulative aktier som Norwegian, SAS og Boeing. Og data fra Danske Bank viser, at det mest er unge mænd som Gustav Salinas, der har været handelsivrige.

Her er fem skarpe bud på nyheder og analyser fra journalisterne på Berlingske Business:

1. Flere virksomheder vil betale lønkompensation tilbage

Flere virksomheder, der har modtaget lønkompensation, vil betale pengene tilbage. Det oplyser Erhvervsstyrelsen, der taler om en »stigende tendens«. Oplysningerne kommer, netop som Matas har valgt at tilbagebetale 13 millioner kroner, skriver Berlingskes Mads Klitgaard.

Læs historien her.

2. Danske virksomheder har taget et digitalt tigerspring under coronakrisen

Over 60 procent af de danske virksomheder har skruet op for de digitale arbejdsformer for at holde hjulene i gang, og mange har måttet nytænke deres forretninger – hvilket tit har givet udfordringer helt andre steder end forventet, skriver Berlingskes Thomas Breinstrup.

Læs historien her.

3. USA vil tabe 54.000 mia. kroner

Den amerikanske økonomi vil være voldsomt mærket af coronapandemien helt frem til 2030, viser nyt brev fra Kongressens budgetkontor, skriver Frederik Juel.

Læs historien her.

4. Mere Poul og mindre Machiavelli

Danmarks vej ud af coronakrisen afhænger helt kritisk af, om finans- og statsministeren har forstået, hvad der faktisk foregår i dansk økonomi. Finansminister Nicolai Wammen (S) og statsminister Mette Frederiksen (S) skal lære af Schlüter og Nyrup, som begge forstod de dybe kriser, de stod i. Man savner dygtige økonomer omkring statsministeren, men det kan heldigvis fikses, lyde det fra Berlingskes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen.

Læs hans kommentar her.

5. 20 investeringsforeninger igen i plus

Efter blodbadet på de finansielle markeder i første kvartal er der plus igen i et antal investeringsforeninger, mens andre i værste fald er næsten halveret i værdi. Se top og bund efter coronakrisens første måneder.

Læs historien her.