Business-update: Dansk iværksætter rejser over milliard – vil starte verdens største børne-TV-firma

Berlingskes businessredaktion viser vejen til de vigtigste historier om økonomi og virksomheder.

Den danske iværksætter René Rechtman har rejst langt over en milliard kroner til sin virksomhed Moonbug. Pengene skal bruges til at købe det mest populære børne-TV på YouTube. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen

Velkommen til mandagens business-update. Her guider vi dig frem til nogle af dagens vigtigste historier og analyser.

Vi skal blandt andet forbi en historie om en dansk iværksætter, der har rejst over en milliard kroner, og boligejernes lyst til at bruge den lave rente til konvertering af lån. Men vi starter med en historie fra Børsen om, at børn af faglærte eller ufaglærte ikke selv vil være faglærte.

Det er tænketanken DEA, der har lavet en ny analyse. Den viser, at andelen af unge, der tager en faglært uddannelse er faldende, men faldet er størst blandt unge med faglærte eller ufaglærte forældre. Siden 2000 er andelen af unge, der starter på en erhvervsuddannelse, som har faglærte forældre, faldet med 30 procent. Når det gælder unge med ufaglærte forældre er andelen faldet med 50 procent.

DEA mener, at det er et stort problem, at det er blevet mindre og mindre populært blandt de unge at vælge en uddannelse som faglært. Adm. direktør i DEA, Stina Vrang, fremhæver, at det primært har været unge, som har faglærte eller ufaglærte forældre, der har søgt med at blive faglært.

»Når den gruppe af unge også begynder at fravælge de faglærte uddannelser, har vi et rigtig stort problem,« siger Stina Vrang til Børsen.

Dansk iværksætter med solide ambitioner

Den danske iværksætter René Rechtman har ambitioner. Han er i fuld gang med at købe og udvikle det mest populære børne-TV på YouTube. Det skriver finans.dk. René Rechtman har en fortid som direktør hos Disney. Han har selskabet Moonbug, der har base i London. Tidligere har han rejst en milliard kroner til det selskab, og nu har han rejst 750 millioner kroner oven i.

En del af de penge går til at købe to af de producenter af børne-TV, der har milliarder af visninger på YouTube.

»Vi har rejst pengene, fordi vi har købt CocoMelon og Blippi. De er meget populære. CocoMelon er verdens mest populære tegneserie for børn under skolealderen, og Blippi er nok den mest populære live-action-karakter i USA,« siger René Rechtman til finans.dk.

Hans virksomhed har brug for mange penge, fordi Moonbug satser på at købe firmaer, der allerede har succes med underholdning til børn. Den slags firmaer er ikke billige at købe.

Danske boligejere har haft travlt

De danske boligejere har haft travlt med at konvertere deres boliglån. Fredag i sidste uge var sidste chance for at opsige lån i denne omgang, og de senere ugers rentefald er kommet på et heldigt tidspunkt for boligejere med lyst til at konvertere. Der blev konverteret boliglån for i alt 55 milliarder kroner Det er dog et beskedent niveau i forhold til tidligere, understreger flere økonomer.

»Det tal blegner selvfølgelig hurtigt, når man tænker på, at de største konverteringsbølger i 2019 var på mere end 180 mia. kroner i kvartalet, og lån for samlet mere end 500 mia. kroner blev konverteret sidste år. Når det er sagt, skal man huske på, at konverteringspotentialet i sagens natur er langt mindre i år, da mange allerede har konverteret ned i rente. Endelig er det værd at bide mærke i, at den aktuelle konverteringsaktivitet faktisk er højere end de gennemsnitlige konverteringsbølger i en historisk kontekst,« skriver cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig i en kommentar.

Han understreger dog, at siden 1997 lyder det gennemsnitlige niveau for opsigelser på små 40 milliarder kroner per termin. Tallet for den seneste termin ligger således over gennemsnittet.

Her er fem skarpe bud på nyheder og analyser fra journalisterne på Berlingske Business:

1. The New York Times får ny direktør

Meredith Kopit Levien er navnet på den nye direktør for selskabet bag den amerikanske avis The New York Times. Hun er hentet indefra i virksomheden og tager over på et tidspunkt, hvor avisen har været gennem en stor digital omstilling, som hun selv har en stor del af æren for. Men avisen står også midt i en debat om politisk bias, politisk korrekthed og falske nyheder, samtidig med at coronakrisen har bragt nye udfordringer.

Læs Bibi Christensens historie her.

2. Google vil vise virksomheder, der har sort ejere

Den amerikanske techgigant Google har opdateret sin tjeneste Google My Business med et ny ikon – et hjerteformet B på en sort baggrund – som viser, at virksomheden er ejet af en sort. Det skriver en række amerikanske medier, heriblandt The Verge og Searchenginejournal.com. Virksomhedsejere, der har en profil på Google My Business, kan selv bede om at få tilføjet ikonet efter at have dokumenteret, at de ejer virksomheden. Det er uklart, om Google rent faktisk kan afgøre, om virksomhedsejeren er sort eller ej.

Læs Vibeke Lyngklip Svansøs historie her.

3. Guldprisen sætter ny rekord

Mandag formiddag ligger prisen på en troy ounce i 1.974,43 dollar. Dermed flirter guldprisen med den psykologiske grænse på 2.000 dollar pr. ounce. Hvis guldprisen krydser denne grænse, vil det være første gang nogensinde.

»Det vil helt sikkert skabe overskrifter, hvis guldprisen bryder denne specielle grænse,« siger råvareanalytiker Jens Nærvig Pedersen fra Danske Bank.

Læs Søren Martins Olsens historie her.

4. Boligejerne vandt første runde

De danske boligejere og det danske boligmarked har vundet første runde af coronakrisen, men i anden runde bliver det ikke helt så godt. Ledigheden vil sandsynligvis ryge yderligere i vejret i efteråret, og det vil ramme boligmarkedet med prisfald over hele landet. Krisen taget i betragtning vil prisfaldene dog blive forholdsvis moderate.

Læs Frederik M. Juels historie her.

5. Hårde vilkår for smykkedesigner

Selvstændigt erhvervsdrivende med ret til hjælp kan ifølge Københavns Kommune blive straffet for at arbejde mere end 37 timer om ugen. Det har smykkedesigneren Lena Haulrig Lorentzen nu fået at føle. For på ét punkt adskiller Lena Haulrig Lorentzen sig fra de fleste selvstændige. Hun er døv og har behov for tolkebistand for at drive sin virksomhed. Nu har Københavns Kommune afgjort, at hun, modsat døve med en normal arbejdsuge på 37 timer, kun har adgang til det halve antal tolketimer.

Læs Mathilde Marie Langes historie her.