Banker i milliardhandel: Sydbank køber Alm. Brand Bank

Sydbank køber Alm. Brand Bank, der i mange år har været en dårlig forretning for forsikringsselskabet. Sydbank overtager 55.000 kunder og milliarder i udlån.

Sydbank køber Alm. Brand Bank for 1,8 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Sydbank oplyser i en meddelelse til børsen, at den har indgået en aftale om et køb af Alm. Brand Bank.

Med salget sætter Alm. Brand punktum for en lang og kostbar kamp for at holde liv i banken, der primært var sat i verden af den mangeårige topchef Søren Boe Mortensen, der blev fyret i oktober 2019.

Den foreløbige købssum lyder ifølge meddelelsen på lidt over 1,8 milliarder kroner.

Hvis handlen godkendes af Finanstilsynet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, betyder det, at Sydbank overtager cirka 55.000 NemKonto-kunder og udlån for over 20 milliarder kroner fra Alm. Brand Bank. Med handlen bliver Sydbank samtidig den største distributør af realkreditlån fra Totalkredit.

Af udlånene er 4,8 milliarder kroner bankudlån, og her skriver Sydbank, at det forventes, at en række udlån til »svage erhvervskunder« vil blive sorteret fra efter overtagelsen.

»Jeg glæder mig over, at vi køber Alm. Brand Bank. Det er en aftale, der er til alles fordel og en styrkelse af ikke mindst privatkundedelen i Sydbank,« siger administrerende direktør i Sydbank Karen Frøsig om handlen.

Administrerende direktør i Alm. Brand Rasmus Werner Nielsen glæder sig også over handlen.

»Vi præsenterer i dag en aftale, som vi og jeg er stolte over, fordi det giver os mulighed for at tilbyde forsikringer til alle Sydbanks 450.000 kunder,« siger han.

Sydbank overtager alle medarbejdere i Alm. Brand Bank, og hovedsædet samles i Aabenraa.

Ny strategi

Alm. Brand har siden finanskrisen skudt hundredvis af millioner kroner i bankvirksomheden for at holde den kørende. 200 millioner kroner i 2012 og 400 millioner kroner i 2014 måtte moderselskabet skyde ind i ny kapital for at sikre bankens overlevelse. Selvom der i de senere år er kommet bedre styr på driften, vurderer Anders Vollesen, der er bankanalytiker i Jyske Bank, at frasalget er fornuftigt.

»Jeg tror, man i lang tid har kigget på at få skudt den afdeling afsted og igen få fokuseret forretningen på primært at være et forsikringsselskab. Derfor virker det fornuftigt at få solgt bankvirksomheden videre til en reel bank,« siger han.

Rasmus Werner Nielsen mener ikke, det var en fejl, at Alm. Brand drev bankvirksomhed, selvom det langt fra har været en succes. Han fokuserer i stedet på, hvordan Alm. Brand nu kan udvide den øvrige virksomhed.

»At drive bank var en del af strategien dengang, men nu folder vi strategien ud på en ny måde, for vi oplever fortsat, at kunderne ønsker overblik og overskuelighed, og det vil vi forsøge at sikre dem,« siger han.

Anders Vollesen mener, det er nemt at være bagklog, men holder samtidig fast i sin analyse af frasalget.

»Man kan altid sige retrospektivt, at det var en fejl at drive bank. Jeg synes ikke, at det på overfladen har været en dårlig idé, men de har været udfordrede i et stykke tid, og derfor virker det her som en fornuftig løsning,« siger han og tilføjer, at købet derimod ser en smule dyrt ud for Sydbank.

»Tiden vil vise, om det er en god handel, men Sydbank betaler en kurs/indre værdi tæt på 1, hvilket er højere end mange bankers aktuelle værdiansættelse. Så på den måde ser det en lille smule dyrt købt ud,« siger han.

Fortsat samarbejde

I forbindelse med købet har Sydbank og Alm. Brand indgået et samarbejde, der ifølge Rasmus Werner Nielsen vil være banebrydende på IT- og kundeløsninger. Det indebærer blandt andet, at Sydbanks 450.000 kunder fra næste år vil kunne administrere forsikringer og lægge deres skade i MobilBank.

»Salget sker nu, fordi vi har mulighed for at få en samlet, stærk pakke med Sydbank, der giver os adgang til ti gange flere kunder, end vi har i dag. Og det bliver væsentligt for vores fremtidige vækst,« siger den administrerende direktør.

Karen Frøsig fra Sydbank ser også positivt på det fremtidige samarbejde.

»Vi har skabt et partnerskab med Alm. Brand, hvor vi sammen investerer i nye gode løsninger for kunderne. Det forventer jeg mig meget af,« siger hun.