Unuanceret lyd-krimi: Folk har lige så meget mellem ørerne når de lytter, som når de læser

Lone Theils nye krimiserie, "Hjemvendt", er i første omgang skabt til et lydbogskoncept, hvilket desværre i det første bind i serien har gjort, at nuancerne forsvinder.

Lone Theils står bag den første krimiserie skabt direkte til lydbogstjenesten Mofibo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Hvis man som læser allerede tidligt i en krimi har en klar og, viser det sig, berettiget formodning om, hvem der står bag en spændingsromans gåde, er det ikke så godt.

Det er heller ikke befordrende for læseoplevelsen, hvis banaliteterne danser kædedans gennem historien. Men på en eller anden særlig hverdagsprovinsiel måde er dét, der trækker ned, samtidig dét, der spøjst nok trækker op i Lone Theils nye krimiserie, »Hjemvendt«.

Lone Theils´ styrke er med andre ord, at hun skriver troværdige kriminalsager ind i genkendeligt hverdagsliv, at det hverken sprøjter med blod og indvolde eller køres i smadder af hysteriske biljagter, og at hun gør sine figurer akkurat så almindelige, som folk er flest.

Svagheden er, at man som læser ikke udfordres tilstrækkeligt.Første bind om den unge politiassistent i Nordvestjylland Signe Brask har titlen »Savnet« og udkom som lyd- og e-bog på Mofibo sidste år under konceptet Storytel Original.

Den fysiske bog, der nu er i boghandlen, er med andre ord en krimi skrevet direkte til lyd, hvilket ifølge Mofibo betyder, at historien er nem at følge med i. Ikke alle skrevne historier kommer nemlig til sin ret som lydbog, mener man, bl.a. fordi for mange sproglige metaforer, for mange og for vage karakterer eller en opbrudt tidslinje står i vejen for lydoplevelsen. I en Storytel Original er der til gengæld en klar tidslinje med tydelige karakterer og et klart mål i sigte, hedder det.

Lesbiske amoriner

Derfor er de onde tydeligt usympatiske, de gode er milde, og de svage er nogle, vi får ondt af i »Savnet«. Metaforer og sprogbilleder er tillige konkrete og til at smage på:

»Karen hældte kakao op til dem begge to og sendte Signe et smil, der føltes som varm chokolade med flødeskum i hele kroppen, selv om hun ikke havde rørt sit krus endnu.«

Og ja, der er lesbiske amoriner i luften, hvilket ikke ses så tit i krimier (Anne Holts Hanne Wilhelmsen er en værdig konkurrent), og det er her, »Savnet« fremstår mest nuanceret. Ellers er handlingen som skåret ud af et let konsumerbart lydkoncept.

»Som krimi er »Savnet« fin som uhygge-hyggeligt tidsfordriv på en regnvåd dag i sommerhuset. Men som koncept kunne man godt skrue op for nuanceknappen«


Signe Brask blev som nyuddannet ti år forinden sat på en sag om en forsvunden ti-årig pige. Hun blev aldrig fundet, og hvert år på forsvindingsdagen tager Brask ud og besøger familien og forsikrer den om, at politiet stadig gør, hvad det kan, for at finde deres datter.

En ung kvinde henvender sig så ti år efter og fortæller, at hun er den forsvundne Mille. Men hurtigt viser det sig, at der er ting i den nu 20-årige kvindes fortælling, der ikke stemmer, og da glæden hos især faren og den ene af de to søskende ikke ligefrem springer i øjnene, begynder Brask at undersøge sagen nærmere.

Det er imidlertid ikke helt let, eftersom sagen undervejs tages fra hende, og hendes chef i øvrigt gør alt for at gøre hendes hverdag sur og besværlig. Sådan er fiktive politichefer jo oftest, men her er det overdrevet i en grad, der virker ufrivilligt karikeret.

Som krimi er »Savnet« fin som uhygge-hyggeligt tidsfordriv på en regnvåd dag i sommerhuset. Men som koncept kunne man godt skrue op for nuanceknappen og anerkende, at folk har lige så meget mellem ørerne når de lytter, som når de læser.

Titel: Savnet – Hjemvendt 1

Forfatter: Lone Theils. Sider: 320. Pris: 150 kr. Forlag: People'sPress.