Familiebånd kan kvæle selv de bedste intentioner. Det er uhyggeligt

Boganmeldelse: Velskrivende Sarah Engells »Den kinesiske tvilling« virker indimellem en anelse forceret, men er overordnet en dirrende intens og sært foruroligende thriller om familiens komplekse anatomi.

Sarah Engell tager let og velskrivende springet fra vedkommende ungdomsromaner til en nervepirrende thriller, mener Berlingskes anmelder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

»Det vigtigste er familien,« hævdes det flere gange i Sarah Engells dirrende intense og sært foruroligende »Den kinesiske tvilling«. Sætningen gentages som et slags mantra, der – hvis man skal tro diverse værdiundersøgelser – er noget, de fleste danskere er enige i. Men som historien skrider frem, bliver det gradvist en mere og mere porøs påstand, da det viser sig, at familier også kan være boltet sammen af forskruede relationer, fravær og fortidens mere eller mindre fortrængte synder.

Familien er vigtig, men ikke altid på den gode måde. Grimme oplevelser i barndommen kan kradse glansbilledet itu, og selvom man forsøger at holde det ødelagte motiv og alle minderne på afstand, indhenter fortiden én før eller siden.

Det gør den i al fald i »Den kinesiske tvilling«, der er den prisbelønnede YA-forfatters (»YA« dækker genren Young Adult, red.) debut i spændingsgenren for voksne. Springet fra vedkommende ungdomsromaner til en nervepirrende thriller synes let for den velskrivende forfatter, der dog indimellem forfalder til det lidt for forsimplede eller lidt for forcerede.

Forsvinder fra børnehaven

Børnehavepædagogen Eva er sygemeldt, efter at det længe ventede ønskebarn er dødfødt, og manden, Steen, er blevet lam fra halsen og ned. Lammelsen skyldes muligvis chokket over barnets død, men kan også bunde i meget andet, og både parrets læge og Evas dyrlægesøster vil gerne have ham indlagt. Men Steen, der har kinesiske aner, og Eva nægter, de vil ikke skilles, de har brug for hinanden midt i sorgen, også selvom de tydeligvis er ved at gå i hundene. Men de har ikke ret mange andre at støtte sig til, eftersom de begge har valgt deres forældre fra.

Foto: Lindhardt og Ringhof.

Da der begynder at ske uhyggelige hændelser omkring dem, beslutter Eva sig for at undersøge, hvad der ligger bag. Den første dag, hun er på arbejde efter sygeorloven, forsvinder en lille pige fra børnehaven, hendes svigerfars lig graves op af graven, hendes (hidtil ukendte) svigermor forsvinder fra det psykiatriske plejehjem, hvor hun har boet.

Samtidig har Eva en fornemmelse af, at der har været fremmede i deres hjem, og da Steen fortæller, at han blandt andet har hørt nogen gå rundt i stuen, mens hun ikke var hjemme, forsøger hun at få politiet til at reagere. Men de fleste omkring hende slår hendes mistanker hen, da hun anses for psykisk ude af balance efter fødslen af den døde datter.

Steen og Eva har, i et døgn efter at hun nedkom, haft det livløse spædbarn med hjemme som en del af sorgbearbejdelsen. De har puslet om hende, gået tur med barnevognen og sunget godnatviser for hende. Processen er blevet tilbudt dem i den bedste mening, men den sætter alligevel nogle ting i gang, ligesom den første væltede brik i et dominospil, og herefter tager uhyggen fart.

Indirekte viser Engell, hvordan for os særegne traditioner fra fremmede kulturer flugter det, vi med vores muligvis selvovervurderede viden og vestlige værdier opfatter som meget bedre, mere moderne og meningsfyldt. Hændelser i Steens kinesiske bagland og aktuelle misforståede hensyn har en direkte betydning for sagens udvikling, fortrængninger, fortielser og falskhed får dramatiske følger for både familien og fremtiden, og man sidder tilbage med følelsen af, at familiebånd kan kvæle selv de bedste intentioner, hvad enten de bunder i vores egen eller andres kultur. Det er uhyggeligt.

»Den kinesiske tvilling«
Forfatter: Sarah Engell. Sider: 304. Pris: 250 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof.