Boganmeldelse: Du kan ikke blowjobbe dig væk fra klaustrofobien

At der står »spændingsroman« på omslaget er hverken helt dækkende eller helt misvisende for »Ødemark«. Svenske Stina Jackson er helt sin egen.

»Skumringen var det værste tidspunkt. Erkendelsen af, at endnu en dag var gået tabt. En dag som alle andre.« Fold sammen
Læs mere
Foto: TT/Ritzau Scanpix

Det er måske ikke så underligt, at svenske Stina Jacksons anden roman fra de tyndtbefolkede nordsvenske vidder kaldes en spændingsroman, for den er dyster og dirrende nervepirrende som få, og den hensætter sin læser i lige præcis den frydefulde gru, som den slags bøger kan, når de er bedst.

Genrebetegnelsen rammer eller rummer dog ikke helt, hvad Jackson kan, og ligesom hendes debutroman, den Stephen King-beslægtede »Sommermørke«, er »Ødemark« også et nuanceret skønlitterært portræt af helt almindelige mennesker, der er endt ensomme, udsatte og mere eller mindre afmægtige – indtil de tager skæbnen i egen hånd.

Stina Jackson er med andre ord en forfatter, der ikke umiddelbart lader sig genrerubricere. Hendes bøger har mere tyngde og flere lag end de fleste andre, der hører under den kategori, de alligevel klassificeres i. At der står »spændingsroman« på bogens forside er derfor hverken helt dækkende eller helt misvisende.

Jackson er en – bemærkelsesværdig – skønlitterær forfatter, der benytter sig af thrillergenrens effekter. Hun bruger sin psykologiske indsigt og medmenneskelige forståelse til ikke blot at skabe flerfacetterede figurer, men også til at beskrive og dissekere folk og fæ, når de interagerer med dels hinanden, dels deres egen selvopfattelse.

Ville blaffe, bluffe eller blowjobbe sig væk

I den afsidesliggende nordsvenske by Ødemark lever den knækkede eller i al fald knægtede kvinde Liv sammen med sin gamle og altdominerende far, Vidar, og sin tilbageholdne teenagesøn, Simon.

Liv har siden sin ungdom drømt om at flygte fra stedet, og engang forsøgte hun jævnligt at blaffe og bluffe eller blowjobbe sig væk fra det klaustrofobiske barndomshjem ved at tilbyde trængende mandlige bilister hurtig sex. Hver gang blev hun fundet og hentet hjem af sin misantropiske og mishandlende far, og med tiden og ikke mindst efter, at hun fødte sin søn, har hun affundet sig med sin skæbne.

Mange af beboerne i området har et horn i siden på Vidar, fordi de mener, at han er blevet rig ved gennem årene at have franarret jævne folk deres jorder og gårde for en slik og ved siden at sælge dem videre til overpris til blandt andet en udefrakommende skovhugstindustri. Da Vidar en dag forsvinder, er teorierne om, hvem der står bag, mange, og de fleste holder gode miner til slet spil.

»»Ødemark« er en foruroligende og fremragende opmåling af om ikke verden så af ensomhed, modløshed og (a)moral.«


De mulige forklaringer på Vidars pludselige og besynderlige forsvinden og gætterierne på, hvem der kan have haft en finger med i spillet, holder spændingskurven oppe i en god og effektfuld hældning. Det er dog beskrivelserne af den vrede og frustration, der hersker hos de fleste i området, der er bogens absolutte styrke. Her siver mørket og det klamme og kolde nordsvenske forårsvejr ind gennem sprækker og utætheder i både hus og sjæl.

»Skumringen var det værste tidspunkt. Erkendelsen af, at endnu en dag var gået tabt. En dag som alle andre.«

Liv bliver symbolet på den ungdom og livskraft, der kunne have brudt med sin fars og i overført betydning områdets og opvækstens stramme greb om hende, men som i mangel af mod og modstandskraft ender med at resignere og blive og forblive underkuet. Der var undervejs masser af muligheder for at flygte ud i livet, men når man ikke magter at gribe chancerne, ender man endnu mere tynget end før.

»Hagen dirrede, det løb fra hans næse. Liv stirrede direkte ind i flammen, ønskede sig et andet sted hen, hvor som helst, bare ikke her. Hold kæft, ville hun sige, jeg vil ikke høre mere. Men hun sad bare der og tog imod den sorte skyld, han rakte over bordet og lagde til rette på hendes skulder. Det var en ufattelig byrde at bære.«

Opklaringen af den forbrydelse, der ligger bag Vidars forsvinden, er måske nok interessant og overraskende, men den fungerer ikke som en traditionel thrillerforløsning. Dertil er det psykologiske aspekt i fortællingen og de stærke skæbneportrætter så rammende, at de fylder og vejer mere. Og det er lige præcis det, der gør »Ødemark« til en foruroligende og fremragende opmåling af om ikke verden, så dog af ensomhed, modløshed og (a)moral.

Titel: Ødemark.

Forfatter: Stina Jackson. Oversætter: Charlotte A. E. Glahn. Sider: 368. Pris: 250 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof.

Bogens omslag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lindhardt og Ringhof.