Astronaut flyver fra konen og mod en mystisk kosmisk sky

Boganmeldelse: »Rummand fra Tjekkiet« er en både underholdende og tankevækkende historie om det uendelige rum, modernitet og tradition, hvis største problem i virkeligheden er, at den indeholder stof og tilløb til meget mere end en enkelt roman.

Astronaut John Glenn i rumskibet »Friendship 7« på vej rundt om Jorden i 1962. Fold sammen
Læs mere

Et fantasifuldt rumeventyr og et dystert stykke nyere tjekkisk historie. Forfatteren Jaroslav Kalfar, der er født i Prag i 1988, året før Fløjlsrevolutionen, og som kom til USA som 15-årig, har mikset en romancocktail af de mere hårdtslående.

To dele science fiction blandet med én del kærlighedstragedie og én del politisk-psykologisk samtidshistorie om tiden før og efter omvæltningerne i 1989, da det kommunistiske regime brød sammen, og forfatteren Vaclav Havel afløste Gustav Husak som præsident i Tjekkoslovakiet.

»Som det blev udtrykt af en absinthberuset digter i alle større aviser den følgende dag: »Jan Hus 1« rummer vores håb om ny selvstændighed og velstand, for vi er nu blandt dem, der udforsker universet.«


I romanen »Rummand fra Tjekkiet« letter rumskibet »Jan Hus 1« en forårsdag i 2018 fra en statsejet kartoffelmark og stiger til vejrs med kurs mod Chopra, en ny, gådefuld komet eller måske snarere en sky af kosmisk støv.

Ombord i rumskibet, opkaldt efter den tjekkiske reformator Jan Hus, der blev brændt som kætter i 1415, er astrofysikeren Jakub Procházka, og missionen, der er »indbegrebet af det forandrede land«, og som – med en toneangivende politikers ord – bærer det tjekkiske flag ud i kosmos, tillægges stor national betydning. Snerten af satire er klar hos Jaroslav Kalfar, når han udstiller den nyetablerede nations ambitioner og de politiske fraser:

»Til sidst kom der en meddelelse fra et land med ti millioner mennesker, mit land, Bøhmens, Mæhrens og Schlesiens land. Tjekkerne ville flyve til Chopra og gøre krav på de mysterier, den indeholdt. Jeg skulle være deres helt, ham der skulle hente den videnskabelige triumf hjem. Som det blev udtrykt af en absinthberuset digter i alle større aviser den følgende dag: »Jan Hus 1« rummer vores håb om ny selvstændighed og velstand, for vi er nu blandt dem, der udforsker universet.«

Tandbørstningens rutiner

Skildringerne af rumrejsens rutiner og praktiske gøremål udgør sammen med det klassiske science fiction-tema »ensomt menneske i det uendelige rum« et vigtigt indslag i romanen. Med solid sans for rumlivets ensformighed og vægtløshedens smågroteske detaljer skriver Jaroslav Kalfar om livet mellem overvågningskameraer, om den daglige kommunikations betydning og om tandbørstningens rutiner.

Ikke mindst spekulationerne og afsavnene i forbindelse med et rum-jord-ægteskab og en kontakt opretholdt gennem ugentlige videomøder er med til at aktivere de psykologiske spændinger i romanen. Rummandens ensomhed brydes af et gådefuldt, edderkoppelignende væsen, der lanceres som en »kosmisk hemmelighed« og måske repræsenterer svaret på de mere metafysiske spørgsmål, som også strejfes på den svimlende fart mod den mystiske komet.

Baggrunden for Jakubs rejse ud i rummet skal findes i en familiehistorie, som han af al magt søger at undslippe. Et afgørende motiv er hans ønske om at bringe familiens navn »tilbage på den gode side«. Hans far har tjent det kommunistiske regime som stikker og torturbøddel, og et af romanens omdrejningspunkter er skildringerne af den foragt og forfølgelse, som kollaboratørens søn og hans forældre bliver udsat for i landsbyen, hvor de bor, og som de på et tidspunkt bliver tvunget til at forlade.

Historiens skift og de omstændigheder, der placerer mennesker på enten den rigtige eller den forkerte side, er et af de helt centrale temaer i Jaroslav Kalfars komplekse rumeventyr.

Rummet er ikke fremtiden

Men den vigtigste af de tråde, handlingen i »Rummand fra Tjekkiet« følger, er Jakub og Lenkas ægteskabshistorie. Det valg, han træffer, da han accepterer rummissionen og den langvarige adskillelse, griber lige så radikalt ind i hendes liv som i hans, og på et tidspunkt stiller hun det afgørende spørgsmål: »Hvordan ville det have været, hvis Jakub havde sagt nej til at tage af sted?«

Vejen tilbage til ægteskabet er lukket for rummanden. Til gengæld søger han tilflugt i barndommens landsby og flytter ind i det hus, hvor han engang boede sammen med bedsteforældrene. Det ligner et valg, der træffes imellem moderniteten og traditionen. Det er tydeligt nok, forstår læseren, ikke i rummet, Jakubs og Tjekkiets fremtid ligger.

»Rummand fra Tjekkiet« er en både underholdende og tankevækkende historie, hvis største problem i virkeligheden er, at den indeholder stof og tilløb til meget mere end en enkelt roman.

Jaroslav Kalfars udflugt i rummet ligner et godt bud på udgivelsespolitikken hos det nye Mr. East Forlag, der lover nyheder og baggrund fra Øst- og Centraleuropa, Balkan og Kaukasus. Det bliver spændende at se de næste udgivelser fra forlaget.

Rummand fra Tjekkiet

Forfatter: Jaroslav Kalfar. Oversættelse: Uffe Gardel. Sider: 288. Pris: 299 kr. Forlag: Mr. East Forlag.